«You have new messages!»
Forsiden til det norske nettleserselskapet Opera Software er i dag endret. I stedet for den vanlige nettsiden får besøkende nå en meget spesiell opplevelse.
Du ledes rett inn i innkurven til Opera-gründer Jon von Tetzchner!
Best av alt – det er ikke bare et bilde. Her kan du bla deg rundt i alskens morsomme meldinger. Løsningen fremstår som en fullt fungerende e-posttjeneste.
(Skulle du for anledningen ønske å laste ned noen av produktene deres, så finner du disse i fanen for "vedlegg" i venstre spalte.)
Det originale stuntet er i anledning en ny rekord: Opera har 150 millioner faste brukere verden over.
Den første meldingen i Tetzchners innkurv er en returbeskjed, der kommunikasjonssjef Tor Odland opplyser at han ikke er på kontoret. PR-avdelingen har dratt ned på utestedet Tranen for å feire rekordtallene.
Vi skal ikke avsløre alle overraskelsene, men det er mange artige meldinger å lese. (Dessuten ligger det en binærkode å frister i mappen for meldingsutkast. Hva kan dette være?)
Solid vekst
Selskapet har lenge opplevd et kraftig tilsig av nye brukere. For bare halvannet måned siden rundet de 140 millioner aktive brukere.
Flest nye brukere og området som vokser klart mest er Opera Mini, selskapets nettlesertjeneste for mobiltelefoner. I oktober benyttet 71 millioner mennesker seg av denne tjenesten.
I tillegg kommer nettleseren til PC og Mac, og ytterligere rundt 20 millioner brukere på annen elektronikk, som spillkonsoller og tv-bokser.