Kanadiske Research In Motion (RIM) har for sjette kvartal på rad levert rekordmange av sine Blackberry-mobiler. I kvartalet fram til 27. november leverte de 14,2 millioner enheter, en økning på 40 prosent fra samme kvartal i fjor.
RIMs omsetning i novemberkvartalet økte med 40 prosent til 5,49 millioner (US) dollar, mens nettoresultatet økte med 45 prosent til 911 millioner dollar. Selskapet regner med kraftigere vekst i inneværende kvartal. RIMs nettbrett, kjent som Playbook, er lovet på markedet innen utgangen av mars.
Forretningen må følgelig sies å gå strykende. Problemet for RIM er at de taper markedsandeler, selv med rekordartet vekst.
Tall fra analyseselskapet Gartner for utviklingen på markedet for avanserte mobiltelefoner i kalenderårets tredje kvartal, viser at markedet har doblet seg på ett år. Android har en eventyrlig vekst, mens RIMs markedsandel er redusert fra 20,7 prosent til 14,8 prosent. Til og med Symbian vokser mer enn Blackberry som plattform for avanserte mobiltelefoner.
Jim Balsillie, en av to likestilte administrerende direktører i RIM, sa da tallene ble lagt fram at de opplever stor interesse for nettbrettet Playbook fra bedriftsmarkedet. Playbook har mange egenskaper iPad mangler, som ekte fleroppgavekjøring («multitasking»), doble kameraer for videokonferanser, støtte for Flash og RIMs sikkerhetsløsninger.
RIM har skaffet seg flere teknologiske fortrinn det siste året.
Playbook kjører sanntidsoperativsystemet QNX som RIM skaffet seg i april i år, og som vil legges til grunn også for mobiltelefonene. Blant flere avanserte egenskaper i QNX er støtte for flerkjernede prosessorer.
For to uker siden kjøpte RIM det svenske utviklingsselskapet The Astonishing Tribe (TAT), en spesialist på moderne brukergrensesnitt for mobiltelefoner. Da QlikTech lanserte beslutningsstøtte til Android tidlig i januar i år, var det TAT som sto for brukergrensesnittet. TAT-plattformen Cascade støtter blant annet «multitouch» og søk basert på GPS-informasjon.