BEDRIFTSTEKNOLOGI

Innfører regler mot tunge Flash-annonser

Danske nettsteder setter strengere krav til annonsørene.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. des. 2010 - 11:09

Tunge, Flash-baserte annonser kan ødelegge opplevelsen av nettsteder, ved at de legger beslag på så mye av regnekraften til brukerens pc at alt annet brukeren ønsker å gjøre i nettleseren, går tregt. Nettleserutvidelser som blokkerer slikt Flash-basert innhold, er derfor populære.

I Danmark har Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) nå satt foten ned. Foreningen organiserer de aller fleste av de større nettstedene i Danmark. Blant foreningens oppgaver, er det å sette standarder for annonseformater. Dette gjøres i samarbeid med annonsører. Den tilsvarende organisasjonen i Norge er INMA.

Ifølge Version2 har FDIM nå kommet med nye retningslinjer for Flash-baserte annonser. Der heter det at annonsene må lages slik at de ikke krever for stor del av regnekraften til datamaskinen.

«En liten topp på 20-30 prosent er helt normalt. Men hvis ikke CPU-forbruket stabiliserer seg på en relativt lavt nivå (5-10 prosent), bør det gjøres endringer i filen», heter det i retningslinjene.

Det er ikke uvanlig at nettstedene har flere Flash-baserte annonser per side, og dersom hver av annonsene krever 50 prosent av CPU-kraften, er det ikke så rart at ting går i stå.

Ifølge Version2 har man da tatt utgangspunkt i en pc som er noen år gammel og som kjører annen programvare i tillegg til nettleseren.

I det nye dokumentet fra FDIM foreslås det en rekke tiltak som kan tas i bruk for å gjøre Flash-annonser lettere å kjøre. Blant annet oppgis det at antallet bildeoppdateringer ikke bør være høyere enn 18 per sekund, samt at bruken av animasjoner, gjennomsiktighet og masker reduserer til et minimum. ActionScript-genererte handler satt til «random», for eksempel f«og» og «rain», vil forverre ytelsen.

Ifølge Version2 har internettsjef i Ekstra Bladet, Peter Strøhemann, vært med på å utforme retningslinjene.

– Mange nettsteder har avvist Flash-bannere fordi de krever for mye CPU-kraft. Det er veldig mange som koder bannerne litt for sjuskete, og ikke er omhyggelige nok, sier han.

Problemet med ressurskrevende Flash-innhold skal være spesielt stort på Mac- og Linux-baserte maskiner, mens det ofte oppleves som noe bedre for Windows-brukerne. Noe bedre har det nok blitt med Flash Player 10.1 og det loves ytterligere forbedringer med Flash Player 10.2.

Den dårlige Flash-ytelsen på Mac er noe av bakgrunnen til at Apple ikke vil tilby støtte for Flash i iOS.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Digi.no har ikke fått noe klart svar fra INMA om tilsvarende regler planlegges i Norge.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra