Om innføringen av dialogboksen om nettleservalg hos europeiske Windows-brukere etter krav fra EU, har hatt noen som helst innvirkning på hvilken nettlesere som nå foretrekkes blant europeerne, er uklart. Men markedsandelen til Microsofts Internet Explorer er markant lavere i Europa enn i andre deler av verden. I alle fall dersom man skal tro tallene StatCounter presenterer.
Til tross for dette er det første i desember 2010 at Internet Explorer har blitt vippet av nettlesertronen i Europa.
Siden juli 2008, som er de eldste tallene som er tilgjengelige hos StatCounter, har IEs andel i Europa gått ned fra 58,2 prosent til 37,5 prosent i desember 2010. Andelen var på 44,8 prosent i desember 2009.
Nettleseren som har passert Internet Explorer er Firefox. Dette skyldes i liten grad at andelene til Firefox har vokst. Mozillas nettleser nådde sin høyeste markedsandel i desember 2009 med 40,8 prosent. Ett år senere er andelen redusert til 38,1 prosent, mens den var på 35,5 prosent i juli 2008.
Nettleseren som derimot forsyner seg grovt av IEs markedsandeler, er Google Chrome. Siden nettleseren ble offisielt lansert i desember 2008 har den vunnet stadig nye markedsandeler i Europa. Nå benyttes Chrome av 14,6 prosent av de nettleserbrukerne som StatCounter har registrert, mens tallet var 5,1 prosent i desember 2009.
Andelen som bruker Opera har ikke endret seg så mye det siste året. Siden desember 2009 har andelen økt med 0,1 prosentpoent til 4,6 prosent. I juli 2008 var andelen på 3,7 prosent. Kurven til StatCounter viser at andelen har vært helt opp i 8,75 prosent i mai 2009, men det er uklart om dette skyldes en feil i målingene eller om veldig mange testet Opera i denne perioden.
Opera konkurrerer med Apple Safari om fjerdeplassen og taper knepent i desember 2010. Bare 0,05 prosentpoeng skiller de to. I juli 2008 hadde Safari en markedsandel på 2,4 prosent.
Bruken av IE6 alene er nå nede i 2,4 prosent i Europa, noe som er et godt tegn. Ett år tidligere var andelen på 6,2 prosent.
Tabellen nedenfor viser andelene for hver av nettleserne i henholdsvis Norge og blant digi.no-brukerne.