Forrige ukes kunngjøring fra Google om at selskapet innen noen måneder vil fjerne støtten for videoformatet H.264 i nettleseren Chrome, har ført til mye opphetet debatt. Google har derfor kommet med et nytt blogginnlegg hvor selskapet utdyper hvorfor selskapet har tatt denne beslutningen.
Hovedårsaken som presenteres er ønsket om ett videoformat som kan spilles av i alle vanlige nettlesere, i alle fall pc-utgavene. Verken Opera Software eller Mozilla vil eller kan, av lisensrelaterte årsaker, implementere støtte for H.264, men WebM-støttes allerede av Opera og kommer i Firefox 4, i tillegg til Googles egen Chrome.
Microsoft vil ikke aktivt bygge inn støtte for WebM, mens Apple ikke har uttalt seg om saken. Begge de to selskapene eier patentrettigheter som lisensieres ut i forbindelse med H.264, mens WebM tilbys fullstendig royaltyfritt.
Plugin
For å sikre at også brukere av Internet Explorer og Safari skal kunne se WebM-basert video, vil WebM Project Team om ikke lenge utgi WebM-plugins til IE og Safari.
Microsoft har i og for seg gjort noe tilsvarende ved at selskapet nylig kom med en H.264-plugin, men bare for Firefox og bare på Windows.
I blogginnlegget presiserer Googles Mike Jazayeri at WebM-avspillingen i IE og Safari er basert på HTML5-elementer video og canPlayType-grensesnittet.
Ser man bort fra H.264-pluginen fra Microsoft, vil Chrome-brukere i framtiden få den samme webvideo-opplevelsen som det Opera-brukerne og til dels Firefox-brukerne har i dag. Video basert på H.264 vil da bli vist ved hjelp av Flash eller Silverlight, dersom nettstedet tilbyr dette som et alternativ til en ren HTML-løsning. Tilsvarende vil også IE- og Safari-brukere kunne se WebM-innhold ved hjelp Flash så snart Adobe får på plass dette. Det er dog uklart når dette vil skje.
Noe av kritikken mot Googles avgjørelse dreier seg om at nettsteder nå må generere to ulike videoer, en basert på H.264 og en basert på WebM. Jazayeri skriver at dette uansett vil ha vært tilfelle for nettsteder som ønsker å ha video-taggen som førstevalg, nettopp på grunn av Firefox og Opera. Ifølge StatCounter har de to nettleserne til sammen omtrent 1/3 av nettlesermarkedet. Legger man til Chrome, så utgjør nettlesere som støtter eller kommer med støtte for WebM 48 prosent av markedet – en andel som er økende. Samtidig synker markedsandelen til nettlesere med H.264-støtte.
– Med et bredere synspunkt, gitt økningen av enheter, plattformer og oppkoblingstyper som brukes for å få tilgang til weben, produserer de fleste innholdsleverandører allerede flere versjoner av sine videoer for å optimalisere for disse enhetene, skriver Jazayeri. Sånn sett vil ikke behovet for å kode video i WebM-formatet i tillegg, nødvendigvis bety så mye merarbeid.
Kun pc
Foreløpig dreier dette seg kun om video til pc-er. På mobilsiden mangler fortsatt store deler av infrastrukturen, selv om mange leverandører av mobilbrikker nå bygger inn støtte for maskinvareakselerasjon av WebM i kommende brikkesett, og Google har inkludert støtte for WebM-formatet i nettleseren som følger med Android 2.3.
Det er flere faktorer som på sikt vil gjøre det mulig oppnå målene med WebM-formatet. Selskapet eier YouTube, det største videonettstedet på weben. Det kontrollerer i stor grad Android, som er på god vei til å bli den mest brukte plattformen for smartmobiler og kanskje også nettbrett. Som nevnt vokser bruken av nettlesere med WebM-støtte, ikke minst Googles egen Chrome. Google har allerede invester mer enn 133 millioner dollar i WebM, gjennom oppkjøpet av On2, og selskapet har nok penger til å fortsette kampen lenge.
Økonomien
Det som er vanskeligere å få klarhet i, er hvorfor Google egentlig gjør dette. Ingen må tro at Google gjør dette for å være godhjertet. Dette handler om penger.
Riktignok betaler selskapet noen millioner dollar i året i lisensavgifter for H.264, men dette er småpenger for selskapet i denne sammenhengen. WebM-formatet er også helt royaltyfritt, så Google vil ikke kreve penger fra at noen tar det i bruk. Så inntektene som Google mener det vil få på grunn av utbredelsen av WebM, må komme mer indirekte.
Et mulig hint får man av Jazayeri som i blogginnlegget skriver at H.264 begrenser innovasjonen, ved at lisensavgiftene gjør det vanskeligere og mer risikabelt for oppstartsselskaper å virkeliggjøre ideer omkring videotjenester.
Google er først og fremst et selskap som selger annonser, som vises på Googles egne og andres nettsteder. Selskapets inntekter avhenger at både Google selv og mange andre leverer attraktive tjenester med mange brukere, slik at Google-leverte annonser blir vist enda oftere.