ANALYSER

Nettbrett-salget mot nye høyder

Men også salget av rene lesebrett ventes nå å øke kraftig.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
20. jan. 2011 - 10:31

Analyseselskapet IDC kom i går med en rapport om det globale salget av nettbrett og lesebrett, to produktkategorier som har falt i smak hos mange de siste årene.

Markedet for nettbrett, eller media tablets, som IDC kaller dem, domineres fortsatt av Apples iPad. Av de 4,8 millioner enhetene som ble levert i tredje kvartal i fjor, stod Apple for nesten 90 prosent og nesten 4,2 millioner leverte iPad-er. Men i dette kvartalet var det først og fremst små aktører som utgjorde konkurransen. Salget av Samsungs Galaxy Tab kom først skikkelig i gang i fjerde kvartal.

Til sammenligning ble det i andre kvartal i fjor ble det levert 3,3 millioner nettbrett, ifølge IDCs prognoser. Dette tilsvarer en økning på 45,1 prosent.

IDC definerer en media tablet som en tavle-formet enhet med fargeskjerm på mellom 5 og 14 tommer. Enheten kjører et lettvekts operativsystem, typisk iOS eller Android. Enhetene har enten x86- eller ARM-basert prosessor. Tavleformede enheter med x86-prosessor og fullt pc-operativsystem hører ifølge IDC hjemme i den eldre produktkategorien tablet pc (tavle-pc).

IDC mener at salget av nettbrett har fortsatt å vokse i fjorårets fjerde kvartal, slik at det til sammen ble levert nærmere 17 millioner slike enheter i fjor. Analyseselskapet mener dette likevel er bare begynnelsen. I 2011 venter selskapet at det vil bli solgt 44,6 millioner nettbrett, hvorav nesten 40 prosent i USA. I 2012 ventes antallet å nå 70,8 millioner enheter.

Bakgrunnen for økningen antas å være introduksjonen av flere nettbrett basert på Android og andre operativsystemer, konkurransen om pris og funksjonalitet, samt generelt høy etterspørsel i både konsument- og bedriftsmarkedene.

Mens nettbrett er enheter med mange bruksområder, er lesebrett først og fremt beregnet for å lesing av tekst, for eksempel e-bøker. IDC regner med at det ble solgt omtrent 2,75 millioner lesebrett i tredjekvartal og 10,8 millioner totalt i 2010. 72,4 prosent av enheten ble solgt i USA.

IDC anslår at salget i 2011 vil øke til 14,7 millioner enheter i 2011 og til 16,6 millioner i 2012. Økningen ventes å bli drevet fram av mer konkurranse om pris, enheter med fargeskjerm og utvidet utvalg av digitale bøker og tidsskrifter innen flere genre og språk.

Amazon var i tredje kvartal den klart største leverandøren av lesebrett, fulgt av Pandigital og Barnes and Noble. De to sistnevnte tilbyr sine produkter nesten utelukkende i USA.

Rangering av de største leverandørene av lesebrett i tredje kvartal av 2010. <i>Bilde: IDC</i>
Rangering av de største leverandørene av lesebrett i tredje kvartal av 2010. Bilde: IDC
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.