JUSS OG SAMFUNN

Google med Chrome-tillegg mot sporing

Melder brukeren ut av sporingen til amerikanske annonsenettverk.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
25. jan. 2011 - 10:54

Leverandører av nettannonser bruker informasjonskapsler (cookies) til en mengde ulike ting. Det mest synlige er å holde rede på hvilken annonser som har blitt vist til en bruker, slik at brukeren ikke får se den samme annonsen hver gang.

Men informasjonskapsler, som gjerne bare inneholder en identifikator som gjør det mulig å gjenkjenne brukeren, kan også brukes til å skape en profil over hvilke nettsteder nettleserbrukeren besøker.

I USA deltar mer enn 50 ulike annonseselskaper i en ordning som gjør det mulig for nettleserbrukerne å stoppe denne sporingen, uten å måtte skru av støtten for informasjonskapsler i nettleseren. Basert på valgene som gjøres i dette skjemaet, kan man velge om en annonseleverandør skal få bruke en informasjonskapsel til slik sporing eller ikke. Dette gjøres ved at det på brukerens maskin blir opprettet en informasjonskapsel for hvert av de deltakende annonsenettverkene, hvor kapselen inneholder en beskjed om at brukeren ikke ønsker slik sporing, i stedet for den vanlige id-en. Annonsenettverkene lover på sin side å respektere dette.

Dette er likevel ikke helt problemfritt for brukeren.

En konsekvens av dette er at man risikerer blir vist de samme annonsene mange flere ganger, eller man blir vist annonser som ikke er så relevante. Dette kan redusere inntektene til nettstedene som tilbyr annonsene, men i mindre grad enn å blokkere annonsevisningene helt.

Et annet problem er det at dersom brukeren sletter informasjonskapslene til nettleseren, så går valgene man har gjort på den nevnte siden, tapt. Også dersom det blir lagt til flere aktører i skjemaet, vil brukeren måtte åpne skjemaet på nytt og oppdatere dette.

Google kom i går med en utvidelse til nettleseren Chrome som gjør det mulig å melde seg av sporingen til disse annonsenettverkene «en gang for alle». Utvidelsen fungerer som andre utvidelser til Chrome, altså lokalt på den enkelte pc for den innloggede brukeren. I alle fall dersom man ikke synkroniserer alle innstillingene mellom flere pc-er.

Utvidelsen, Keep My Opt-Outs, vil også ta seg eventuelt nye deltakere i «opt-out»-ordningen og blokkere sporingen også til disse.

Utvidelsen er utgitt med åpen kildekode. Google planlegger å gjøre den tilgjengelig for enkelte andre nettlesere også, slik selskapet allerede gjør med nettleserpluginen som bare sperrer sporingen som gjøres av selskapets egne annonsesystemer.

På sikt planlegger Google å tilby flere valgmuligheter i den nye Chrome-utvidelsen, ikke minst muligheten til å velge hvilke av de aktuelle annonseaktørene som skal få lov til å spore bruken eller ikke. I dagens versjon er det alle eller ingen.

Dessuten planlegges det å legge til tilsvarende funksjonalitet for blant annet europeiske annonsenettverk, ikke bare amerikanske som i dag.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.