Utgivere av Android-vare får snart anledning til å selge tilleggsfunksjonalitet direkte fra programmene, slik konkurrerende mobilplattformer har tilbudt en stund.
Dette loves nå lansert senest inneværende kvartal.
Helt ny er denne muligheten ikke, heller ikke i Android-universet, men det blir første gang Google åpner for såkalt «in-app payment» selv.
Støtten gjør det mulig å selge tilleggsfunksjonalitet, abonnement eller oppgraderinger på innsiden av programvaren. For eksempel kan en gratisapp tilby brukeren å skru av reklamen mot en avgift.
Googles løsning for direktesalg i apps skulle ha vært lansert allerede i forrige kvartal. Løsningen ble forsinket grunnet arbeidspress før jul, men skal nå straks være klar.
Det avslørte gruppeleder for Android, Eric Chu, under gårsdagens konferanse Inside Social Apps i San Francisco, ifølge teknologibloggen All Things Digital.
Selve betalingsmekanismen vil være tilknyttet Googles egen ordning gjennom Android Market, men ifølge Chu jobber de også med å få på plass betaling over mobilregningen. Sistnevnte er en modell som krever avtaler og samarbeid med mobiloperatører.
Det virker uklart hvilken versjon Android som kreves for å ta i bruk den nye betalingsmodellen, men ifølge TechCrunch som også dekket seansen, sa Chu at funksjonen vil støttes av flesteparten av dagens Android-enheter.
Chu skal dessuten ha imøtegått noe av kritikken mot Android Marked. Google har gjort flere endringer for å utbedre distribusjonskanalen, ikke minst ved å bli flinkere til å luke vekk tvilsomt innhold.
Videre opplyste han at de jobber aktivt med å forbedre brukervennligheten i Market, blant annet med bedre søkemuligheter, produktlister og et nytt og forbedret rangeringssystem.
Les også:
- [30.03.2011] Åpner for betaling inne i Android-apper
- [02.02.2011] Installer Android-apper fra nettleseren
- [27.01.2011] Slik blir Android for nettbrett