Microsoft ønsker seg en ny klasse med systembrikker (SoC) og håper at Intel eller AMD vil kunne levere dette til morgendagens datasentre. Det fortalte Dileep Bhandarkar, en ledende ingeniør i Microsoft datasentergruppe, under Linley Data Center Conference i San Jose i forrige uke. Microsoft eier flere titalls store datasentra globalt som danner grunnlaget for selskapet mange ulike tjenester, inkludert Bing og nettskyen Windows Azure.
Ifølge EE Times er han derimot ganske avvisende til en tilsvarende løsning basert på ARM-basert arkitektur. Inntil for fire år siden var Bhandarkar CPU- og serverdesigner hos Intel.
– Jeg har vært involvert i skifting av instruksjonssett-arkitekturer flere ganger, og de er ekstremt smertefulle, sa Bhandarkar.
– Tommelfingerregelen er at for å gjøre en slik endring, må du i det minste ha en varig dobling av ytelse per dollar eller per watt – og ARM er ikke der, sa han.
Bhandarkar la dog til at ARMs inntreden på markedet for serverprosessorer kan bidra til å få mer fart på Intel og AMD, noe han anser som positivt. Men til tross for at Microsoft nylig kunngjorde støtte for ARM-arkitekturen i forbindelse med neste versjon av Windows, så er det usannsynlig at slik støtte vil bygges inn i Microsofts serverprogramvare i overskuelig framtid.
Det Bhandarkar i stedet ønsker seg, er 16-kjernede, integrerte systembrikker basert på Intel Atom- eller AMD Bobcat-kjerner.
– Slike brikker bør integrere all kjernelogikken og I/O-funksjonene som selskapene nå plasserer i separate brikker. Det er en enorm mulighet til å bruke disse mindre kjernene til å bli mer energieffektiv, og vi snakker med både AMD og Intel om dette, sa Bhandarkar.
Microsoft har laget en design for serverne som skal settes inn i selskapets kommende, fjerdegenerasjons datasentra. 96 servere skal kunne settes inn i et standard rack. To servere med i alt fire laveffektsprosessorer og åtte harddisker vil få plass i en rackplass med 1U høyde.
Microsoft har planer om å offentliggjøre flere detaljer om serverne og gjøre det mulig for andre selskapets leverandører å tilby de samme løsningene til andre. Argumentet for dette er at større volum gir lavere priser.