BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google krangler videre med Microsoft

Skjønner ikke hvorfor deres søkedata er så viktige for dem.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. feb. 2011 - 13:46

Debatten om hvorvidt Microsoft har kopiert Googles søkeresultater eller bare brukt helt vanlige metoder, har pågått hele uken, også i digi.nos kommentarfelt.

Lesernes meninger ser ut til å være temmelig polariserte. Enten mener de at Google kaster stein i glasshus og ikke er det spor bedre selv, ellers så mener de at Microsoft gjør som de alltid har gjort, nemlig å kopiere andre.

Microsofts Yusuf Mehdi avviste på onsdag helt at det har vært snakk om noen form for kopiering.

I går kom det et nytt blogginnlegg fra Google, denne gang skrevet av Matt Cutts, som leder Googles team med ansvar for å bekjempe webspam.

Cutts innleder med å tone ned temperaturen en smule ved å fortelle at han har stor respekt for alle i Microsofts Bing-team, og at han virkelig tror at at de også ønsker å lage en bra søkemotor.

– Jeg vet at de arbeider virkelig hardt, og det siste ønsker er å antyde at Bing bare rir på ryggen til Google. Jeg tror ikke det, skriver Cutts.

Likevel – Cutts mener å ha funnet i alle fall ett eksempel hvor Microsoft helt spesifikt bruker Googles URL-er, nemlig en rapport om klikkstrøm-data hvor tre av fire forfattere er Microsoft-ansatte.

Cutts mener det går fram av rapporten at Microsoft bruker spesifikke parametre i Google-URLene, for eksempel «&spell=1», til å trekke ut stavekorreksjoner fra Googles søketjeneste.

Cutts mener også at det umulig kan være bare få av brukerne av Internet Explorer som Microsoft mottar klikkstrømdata fra, siden Suggested Sites- funksjonen er aktivert som standard i Internet Explorer 8. Riktignok blir brukeren spurt om man ønsker at den skal skrus av ved første gangs bruk. Men Cutts tviler på at gjennomsnittbrukeren egentlig hva man svarer ja til dersom man ikke endrer valget.

Han avslutter blogginnlegget med å spørre om hvorfor Microsoft er villige til å få så mye negativ oppmerksomhet rundt dette temaet, bare for å kunne fortsette å bruke data som er hentet via Googles søketjeneste. Microsoft har opplyst at selskapet har minst tusen andre midler som brukes til å lage relevante søkeresultater.

– Hvis Microsoft er uvillige til å slutte å innlemme Googles klikk i Bings rangeringer, tyder ikke det på at Googles klikk har større betydning enn en tusendel i Bings rangeringer?, skriver Cutts.

– Jeg synes at Bings ingeniører fortjener å vite at når de slår Google i en spørring, skyldes det kun at de selv har gjort en god jobb. Med mindre Microsoft endrer praksis, vil det alltid stilles spørmål ved dette, avslutter Cutts.

I blogginnlegget er også en video fra begynnelsen av uken hvor Cutts tar opp nettopp dette temaet med Microsofts Bing-sjef, Harry Shum.

Etter innlegget er det en mengde leserkommentarer, hvor Cutts blant annet blir spurt om ikke også Google Chrome og Google Toolbar samler inn klikkstrøm-data.

Cutts har foreløpig ikke svart på dette, men en som angivelig er Chrome-utvikleren Peter Kasting skriver at Google på ingen måte samler klikkstrøm-data gjennom Chrome, heller ikke dersom brukeren har godtatt innsamling av anonym bruksstatistikk. Kasting kan dog ikke si noe om hva som er tilfellet for Google Toolbar.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.