I kvartalet fram til 29. januar, regnskapsårets andre, melder Cisco om en omsetning på 10,4 milliarder dollar og et nettoresultat etter skatt på 1,5 milliarder dollar. Omsetningen var 6 prosent bedre enn i samme kvartal i fjor. Nettoresultatet var 18 prosent dårligere.
Analytikerne hadde ventet en omsetning på 10,24 milliarder dollar og et nettoresultat per aksje på 0,35 dollar. Etter GAAP-standarden var nettoresultatet 0,27 dollar per aksje. Etter den standarden analytikerne baserte seg på, var nettoresultatet 0,37 dollar per aksje.
Cisco greide altså å overgå forventningene til både omsetning og resultat. Men nettoresultatet per aksje fikk et løft fordi Cisco kjøpte tilbake egne aksjer for 1,8 milliarder dollar. Og bruttomarginen var 62,4 prosent, mot analytikernes forventning om 63,3 prosent.
Det står igjen at Ciscos omsetning øker mindre enn de øvrige IT-storhetene – som EMC og Apple – og at disse oppnår rekordresultater mens Ciscos resultat svikter. Cisco gikk mot strømmen i dårlige tider. Nå gjør de det samme i gode tider. En av deres fremste konkurrenter, Juniper, økte sin omsetning med 26 prosent.
Cisco har heller ikke greid å få drahjelp fra forbrukermarkedet. Omsetningen deres av forbrukerprodukter falt 15 prosent. Analytiker Jason Ader i William Blair sier til New York Times at Cisco bør tenke seg om før de fortsetter satsingen på forbrukermarkedet.
Toppsjef John Chambers sa han ventet 4 til 6 prosent omsetningsvekst i inneværende kvartal, og 8 til 11 prosent i neste kvartal.
Cisco-aksjen falt nesten ti prosent da tallene og utsiktene ble kjent.
Cisco Norge opplever derimot kraftig vekst, nesten 20 prosent dersom man korrigerer for Tandberg.
– Teknologiområdene samhandling, datasentervirtualisering og sikkerhet hadde spesielt god fremgang i vårt andre kvartal. Kundene fortsetter å etterspørre sikre og integrerte samarbeidsløsninger for video, tale og mobilitet, administrerende direktør sier Jørgen Myrland.
- Listelinje 1
- Listelinje 2