Folk ser stadig mer nettvideo. Det er dyrt å bygge ut nødvendig kapasitet for å ta unna trafikkøkningen. Dette gjør at nettleverandørene må tenke nytt rundt betalingsmodellen, mener Telenor.
digi.no har i flere artikler den siste tiden belyst selskapets ambisjon om å ta betalt av innholdsprodusenter som Youtube, NRK og VG. Avgiften skal dekke streaming av såkalt god kvalitet.
Telenor har reagert på hvordan vi omtaler planene. Selskapet mener at følgende formulering, som digi.no brukte i en artikkel tidligere i uken, ikke er presis:
«Å foretrekke en type datatrafikk fremfor annen strider med prinsippet om såkalt nettnøytralitet. Medaljens bakside er at de som ikke betaler blir diskriminert. Kvaliteten på innholdet deres vil følgelig være avhengig av det øvrige trafikkbildet.»
Telenor avviser at planene deres innebærer et brudd med nettnøytralitet, med henvisning til definisjonen fra Post- og teletilsynet (PT).
PTs prinsippnotat om nettnøytralitet åpner for bruk av cache-servere (Content Delivery Network-tjenere, CDN). De fastslår at innholdsleverandører står fritt til å inngå avtaler med flere linjeeiere (ISP-er) om plassering av tjenere i deres nett.
Dette er teknologi som mellomlagrer, og i praksis flytter innhold nærmere sluttbrukeren.
- Ikke langt unna struping
- NRK kan eksempelvis velge å betale for formidling av sitt innhold i Telenors nett. Hvis de ikke vil betale kan de sende innhold over det åpne «best effort» Internett. Da vil kvaliteten avhenge av den ledige kapasiteten og kunne variere. Det er da ikke snakk om struping av enkelte innholdsleverandører, selv om det ikke er veldig langt unna, sier PT-direktør Willy Jensen til Telecom Revy.
Telenor påpeker at norske, nordiske og internasjonale innholdsprodusenter og nettsteder allerede i flere år har benyttet seg av CDN og tilsvarende løsninger i «stor skala».
- Det er en anerkjent, allmenn, velprøvd og kommersiell modell, skriver seniorrådgiver Erik Jensen i Telenor til digi.no.
Fortsatt er det mye som er uklart rundt Telenors planer om å ta betaling i begge ender av nettlinjene sine.
Hvor mye kapasitet planlegger de å reservere for den betalte delen av selskapets digitale motorvei? Hvor mye tilfaller resten, altså leverandører av innhold som ikke ønsker å betale for denne fordelen?
Vil de skape et kunstig skille, og strupe kapasitet etter denne? Hvor går i så fall skillet, og hva må leverandørene betale for trafikken?
- Vi har reist en debatt knyttet til de kost- og kapasitetsutfordringer som økende bruk av nettvideo og andre kapasitetskrevende tjenester medfører, særlig for mobilt bredbånd, svarer Erik Jensen.
- Det må være mulig med en diskusjon om dagens modeller for nettutbygging, trafikkstyring og samtrafikk er tilpasset den løpende utviklingen – hvor en økende del av trafikken og tjenestene produseres over kommersielle CDN-nettverk, mener seniorrådgiveren.
Videre sier han at Telenor ikke har konkludert med hvilke løsninger de lander på, men at de ønsker å invitere innholdsleverandørene til dialog om dette.
- Det er ikke snakk om å opprette et kunstig skille hvor kapasiteten strupes, men via løsninger som skissert ovenfor tilby høy kvalitet på videooverføring som et produkt til innholdsleverandørene. Hvordan vi kan løse dette har vi også løpende dialog med Post- og teletilsynet om, sier Erik Jensen.
Bakvendt
Mange innholdsleverandører har stilt seg kritisk til Telenors planer, og ønsker ikke å være med på å finansiere utbyggingen av nettkapasitet.
- Folk bruker nettet fordi noen lager godt innhold eller gode tjenester. Ergo er f.eks. YouTube og Google en god grunn til at folk i det hele tatt skaffer seg internettabonnement, sier Googles norgessjef Jan Grønbech til digi.no.
Utover dette har han ingen kommentarer til debatten rundt nettnøytralitet, og understreker at de heller ikke kan si hva de eventuelt vil gjøre i en tenkt situasjon.
- Ingen har kontaktet oss om dette og jeg regner heller ikke med at noen vil gjøre det, sier Grønbech.
Les også:
- [16.02.2011] Telenor taler med to tunger
- [07.02.2011] - Google er gratispassasjer
- [04.02.2011] Nettnøytralitet dreier seg om forretningsmodell
- [02.02.2011] - Internett må forbli åpent
- [31.01.2011] - Nettnøytralitet er viktig
- [26.01.2011] Forbrukerrådet ut mot Telenor
- [25.01.2011] Telenor bryter ned nettnøytraliteten