Dagens splitt i Android-versjoner, hvor versjon 2.3 og den kommende 2.4 (begge med kodenavn Gingerbread) er beregnet for smartmobiler, mens versjon 3.0 (Honeycomb) er beregnet for nettbrett, er ikke en situasjon som vil vare lenge.
I en tale og under en etterfølgende pressekonferanse fortalte Google-sjef Erics Schmidt at de to separate Android-versjonene vil kombineres i en versjon som har et kodenavn som begynner på «I» og er oppkalt etter en dessert. Det er ventet at denne versjonen vil hete «Ice Cream».
Schmidt fortalte også at Android vil utgis i ny utgave med omtrent seks måneders mellomrom.
Dette tyder på at det ikke blir noen mobilutgave av Honeycomb, men at det kommer en felles utgave for smartmobiler og nettbrett utpå høsten en gang.
Schmidt fortalte også at selskapet er i ferd med å utvikle en verktøy for videoredigering til Honeycomb. Trolig er dette det samme verktøyet som vises i begynnelsen av denne videoen.
Google-sjefen fortalte også at det selges stadig flere Android-enheter. Antallet daglige aktiveringer av nye enheter er nå oppe i 350 000. Android benyttes av 170 ulike enheter fra 27 ulike leverandører, men det er ventet at det vil komme flere hundre nye Android-produkter i løpet av året.
Utvalget i applikasjonsbutikken Android Market skal nå ha vokst til 150 000, noe som skal være tre ganger så mye som for ni måneder siden.
Schmidt berørte mange ulike temaer under seansen. Han bekreftet at Google aktivt forsøkte å få Nokia til å velge Android og ønsket det finske selskapet velkommen, dersom det i framtiden skifter mening.
Han gjentok dessuten at det er Microsofts Bing-tjenester og ikke Facebook som er den største rivalen når det gjelder annonsesalg.
– Facebook-brukere benytter Google mer, det er ikke noen tegn til at Facebook påvirker Googles annonseomsetning, sa Schmidt ifølge PC Magazine.