TELEKOM

Lover rask fiksing av ruterproblem

– Alle berørte kunder vil bli varslet, sier Morten Ågnes i NextGenTel.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
17. feb. 2011 - 17:48

Informasjonsdirektør i NextGenTel, Morten Ågnes, svarte i ettermiddag på vår henvendelse angående ruterproblemet som digi.no har omtalt i flere saker i dag.

I en e-postmelding skriver Ågnes at problemstillingen som digi.no peker på, gjelder et svært lite antall av de omtalte ruterne.

– Problemet skyldes en spesiell versjon programvare, som forøvrig er faset ut, opplyser Ågnes.

– Vi har hatt et løp over noe tid for å oppgradere programvaren, et løp som er planlagt sluttført i denne uka, dvs innen i morgen fredag ettermiddag.

Videre skriver Ågnes at NextGenTel på grunn av oppslaget i digi.no har sett det nødvendig å varsle alle kunder som har ruter med gammel programvare, som ennå ikke er oppgradert.

– Kunden kan selv velge å gå inn på egen link på våre kundesider, og foreta oppgraderinger selv. Linken legges ut nå i ettermiddag, skriver Ågnes.

Morten Ågnes i NextGenTel <i>Bilde: NextGenTel</i>
Morten Ågnes i NextGenTel Bilde: NextGenTel

Dersom kunden ikke gjør dette, vil programvaren uansett bli oppdatert automatisk i løpet av kort tid.

– Jeg vil for øvrig bemerke at NextGenTel tar slike sikkerhetsmessige problemstillinger alvorlig, og har derfor arbeidet aktivt med å løse det til beste for våre kunder. Det ligger i sakens natur at offentlig omtale av slike problemer i seg selv tiltrekker seg oppmerksomhet, og vi har derfor valgt å løse problemet fremfor å omtale det i det offentlige rom, avslutter Ågnes.

NextGenTel har ikke oppgitt noe nøyaktig tall for hvor mange kunder som må få oppdatert programvaren i ruteren, men både digi.nos testing og stikkprøver som digi.nos lesere har fortalt om, tyder på at det dreier seg om langt mer enn en håndfull. Problemet har vært kjent i alle fall siden oktober 2009, og i debattinnlegg til de tidligere artiklene om dette saken, fortelles det at problemet også eksisterer i modem fra Inteno som benyttes i forbindelse med fiberbasert bredbånd.

Det har dessuten blitt meldt at også Telenor-kunder kan være berørt av tilsvarende problemer, men informasjonssjef Anders Krokan forteller til digi.no at selskapet ikke benytter modem fra Inteno.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra