Den svenske musikktjenesten Spotify har nå over én million betalende brukere i Europa. Selskapet kunngjør i dag milepælen, som er en dobling på drøyt fire måneder.
Spotify åpnet kommersielt i oktober 2008. Som kjent tilbyr de både en reklamebasert gratisversjon og et såkalt premium-abonnement uten reklame til 99 kroner måneden.
Målet til selskapet har hele tiden vært å sluse gratisbrukerne over til å bli betalende brukere. Totalt har tjenesten over ti millioner brukere, ifølge Wikipedia, men det tallet er trolig noe utdatert.
Det oppgis ikke egne tall for hvor mange betalende kunder de har i Norge, men i november ble det kjent at en million nordmenn bruker Spotify.
- Vi ser frem til å lansere nye kule funksjoner i tjenestene våre de kommende månedene. Det som virkelig er spennende er at dette bare er begynnelsen, sier gründer Daniel Ek i en pressemelding.
Norske Wimp er den andre store musikkstreamingtjenesten på det norske markedet. Også de har opplevd stor vekst. I forrige måned inngikk selskapet en avtale som gir gratis musikk til Canal Digitals 700.000 digital-TV-abonnementer.
I februar ble Wimp også lansert i Spotify sitt hjemland Sverige. Begge konkurrerer nå i hele Skandinavia, mens Spotify også er lansert en rekke andre europeiske land.
Spotify var dessuten først ute og er uten sammenligning størst. En fersk kapitalutvidelse verdsetter den svenske streamingtjenesten til rundt en milliard dollar.
Les også:
- [31.01.2012] Kundestrøm til Spotify
- [27.09.2011] Nye Spotify-brukere må ha Facebook- konto
- [09.08.2011] Slik gikk Spotifys USA-lansering
- [21.02.2011] Spotify får russiske eiere
- [27.01.2011] Streamer musikk med HTML5
- [30.11.2010] En million nordmenn bruker Spotify
- [09.09.2010] – Slik tapte vi for Spotify