Facebook skal om kort tid begynne testingen av en ny tjeneste som skal tilby de over 500 millioner registrerte brukerne daglige, lokale tilbud. Dette skriver Wall Street Journal, som mener at tjenesten vil bli en direkte konkurrent til Groupon.
I første omgang vil tjenesten bli testet i en håndfull amerikanske byer. Dette skal inkludere Dallas, Austin, Atlanta, San Francisco og San Diego. Den vil være en utvidelse av Facebook Deals-tjenesten som gir brukere tilgang til spesialtilbud fra lokale bedrifter når brukerne benytter Facebook Places (Steder) til å «sjekke inn på» disse bedriftene.
Den kommende tjenesten skal ifølge Facebook bli tilgjengelig for bedrifter og brukere i løpet av de kommende ukene. Selskapet skal ha inngått avtaler med åtte partnere som skal skaffe til veie de ulike tilbudene.
Ifølge Wall Street Journal vil ikke Facebook si noe om hvorvidt brukerne vil være nødt til å bruke den virtuelle Facebook Credits-valutaen for å benytte seg av tilbudene. Denne valutaen benyttes allerede til kjøp av digitale varer i den sosiale nettverkstjenesten. Bruk av Facebook Credits til å kjøpe også andre former for varer og tjenester vil gjøre valutaen aktuell for langt flere brukere.
Les også:
- [29.08.2011] Facebook legger ned «Deals»
- [11.05.2011] Gule Sider i strupen på Groupon
- [21.02.2011] Groupon utvider i Kina og Russland
- [31.01.2011] Facebook ruller ut «Deals» i Europa