I forrige uke meldte Capgemini-gruppen at de har kjøpt to franske IT-selskaper, Artesys og Avantias.
Artesys er kjent for Opidis, en løsning for å forvalte teknisk dokumentasjon som er spesielt bruk innen olje- og gass, energi, forsvar, kjemisk industri, legemiddelindustri og transport.
Avantias beskriver sin hovedsatsing som «content intelligence», det vil si løsninger for å utnytte informasjonsmengden skapt av bedriften selv og lagret i fritekst, kart og tegninger. Selskapet har kontor i Oslo, som spesialist innen forvaltning av bedriftsinnhold («enterprise content management» eller ECM).



Ronny Seehus, leder for «business information management» (BIM) i Capgemini Norge sier kjøpene vil gi ringvirkninger I Norge.
– Oppkjøpet av Avantias vil vesentlig styrke Capgemini sin leveransekraft innen ECM. Vi tror at virksomheters fokus på ustrukturert informasjon vil øke betraktelig de neste årene, sier han.
Seehus' avdeling teller i dag rundt 100 årsverk. Capgemini ser satsingen på BIM som en sentral del av arbeidet innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse.