I februar rullet Google ut en ny utgave av PageRank-algoritmen som er avgjørende for rekkefølgen søkeresultatene i selskapets søketjeneste vises. Men bare i USA.
Denne uken ble den oppdateringen, som kalles «Panda Update» eller «Farmer Update» gjort tilgjengelig over hele verden, men kun dersom man bruker den engelskspråklige søketjenesten. Google vil teste og forbedre algoritmen ytterligere før den blir tilgjengelig på andre språk.
Målet med oppdateringen har først og fremst vært å sørge for at høyverdig innhold får en mer fremtredende plass i søkeresultatene enn lavkvalitetsinnhold, også kalt «content farms», som i liten grad inneholder noe eget innhold.
Nøyaktig hvordan denne rangeringen skjer, er Google store hemmelighet. Endringen som nå innføres skal gjør det trolig enda litt vanskeligere for nettsteder å overliste Google algoritme.
Det som derimot er klart, er at Google nå har begynt å ta i bruk data over hvilke nettsteder en del brukere av søketjenesten velger å blokkere. Denne er basert på en funksjon som Google innførte i noen land tidligere i år.
Selskapet Searchmetrics, som driver med søkemotoroptimalisering (SEO), har analysert hvordan denne ukens utrulling av Panda Update har påvirket en mengde nettsteders synlighet i søkeresultatene som presenteres britiske brukere av Google Search. Dette er gjort ved å sammenligne denne ukens søk etter noen millioner ulike stikkord med tilsvarende søk gjort i forrige uke.
Tallet for synlighet er beregnet av et spesielt analyseverktøy. Tallet kalles for Organic Performance Index (OPI) og er ifølge Searchmetrics basert på volumet for søk etter ett er gitt nøkkelord, posisjonen og den statistiske verdien for trafikkdistribusjon.
I et blogginnlegg konkluderer Searchmetrics med at Google-oppdateringen i stor grad påvirker søkeresultatene i Storbritannia.
Synligheten, målt i OPI, har for mange nettsteder blitt redusert med godt over 90 prosent, noe som betyr at de raser nedover på rangeringen. Blant annet blir mange prissammenligningstjenester berørt av Panda-oppdateringen.
En spesielt interessant observasjon er at OPI-tallet til ciao.co.uk har blitt redusert med nesten 94 prosent. Dette er en Microsoft-eid prissammenligningstjeneste som er integrert med Bing.
Ciao! from Bing er blant de europeiske tjenestene som allerede i fjor innklaget Google for EU. Klagene gikk blant annet ut på at Google bruker ufine metoder for å sørge for at de misfornøyde tjenestene ikke når opp i Googles trefflister.
EU-kommisjonen har tatt klagene alvorlig og innledet i fjor sommer en granskning av Googles virksomhet. For et par uker siden klaget også Microsoft selv inn Google for EU for misbruk av markedsmakt.
Det er ikke klart hvor stor vekt Google legger på brukernes egne blokkeringer, men dette kan bidra til å gjøre det enklere for selskapet å forsvare at andre søketjenester blir mindre synlige i resultatene til Google Search.
Tilbake til resultatene fra Seachmetrics, ser vi også to litt mer overraskende plasseringer blant de hundre som taper mest synlighet, nemlig nyhetstjenestene techradar.com og reghardware.com. Det er uklart hvorfor synligheten til disse er redusert med henholdsvis 57,41 og 91,51 prosent.
Det er også mange nettsteder som har fått økt synlig som resultat av oppdateringen. De tre på topp er ebay.co.uk, techcrunch.com og national-lottery.co.uk, som alle har fått økt synligheten med omkring 40 prosent.