AVTALER & KONTRAKTER

- Står likt med Spotify

Beat.no utvider musikkatalogen, og henter inn tungvektere til styret.

Endelig kan Beat.no tilby musikk fra alle de store plateselskapene. Her er selskapet representert ved to av gründerne, Simen og Linn Dyveke Wilberg.
Endelig kan Beat.no tilby musikk fra alle de store plateselskapene. Her er selskapet representert ved to av gründerne, Simen og Linn Dyveke Wilberg. Bilde: Beat.no
15. apr. 2011 - 14:06

Spotify og Wimp er mest kjent, men det er flere om beinet i konkurransen om å tilby musikkstreaming. Ikke minst Beat.no, som i januar lanserte sitt tilbud.

Gründerbedriften fra Gulen i Sogn- og Fjordane har i motsetning til rivalene satset på å tilby musikken direkte gjennom nettleseren. Se intervjuet vi gjorde ved lansering: Streamer musikk med HTML5.

Full katalog

Da manglet en viktig brikke i puslespillet, nemlig Sony Music. Fordi avtalen ikke var på plass kunne de "bare" tilby i underkant av seks millioner låter. Vesentlig mindre enn konkurrentene.

I dag melder Beat.no at også Sony er ombord.

- Avtalen sikrer Sony millioninntekter over de neste årene. Vi får hele hele katalogen til Sony. Dermed har vi alle de store plateselskapene på plass, sier medgründer og markedsansvarlig Linn Wilberg til digi.no.

Det tar noen dager å importere innholdet, men Sony-katalogen skal være på plass i løpet av neste uke.

Beat.no regner nå med at totalkatalogen deres passerer minst 10 millioner spor, og at de dermed ikke står tilbake for konkurrenter som Spotify og Wimp. Alle tre tar 99 kroner i måneden for fullverdig tilgang til sine respektive tjenester.

- Jeg er sikker på at vi nå står rimelig likt. I forhold til Spotify har vi og Wimp imidlertid et rikere utvalg av norsk musikk, sier Wilberg.

- Hvor mange kunder har dere fått siden lanseringen i januar?

- Nei, ler Linn Wilberg, vi går ikke ut med medlemsantall av konkurransehensyn. Men vi har hatt en vekst som budsjettert og regner med videre vekst fremover.

Beat.no-gründerne oppfatter nyheten om at Spotify endrer sine betingelser og kraftig begrenser sin gratistjeneste, gavner dem og er gunstig for konkurransen dem imellom.

- Det gjør at folk som vil ha slike musikktjenester må over på en betalingsmodell, tror Linn Wilberg.

Solid styre

Beat har også sikret seg tungvektere som fra i dag går inn bedriftens styre, inkludert Nettavisen-gründer Stig Eide Sivertsen, tidligere markedsdirektør i Sony Music Ditlef Jacobsen og seriegründer Birgitte Johannessen, som kommer fra stilling som administrerende direktør i Intelecom Norge.

Disse får følge av partner i Fjord Invest, Roger Flølo samt tidligere direktør i Opplysningen mobil, Magne Larsen.

- De bringer med seg et stort kontaktnett og bred fagkompetanse inn i Beat som vi er helt sikker på at vi vil se resultater av i løpet av kort tid, mener Wilberg.

Beat-gründerne sitter på rundt 35 prosent av selskapets aksjer. Resten er kontrollert av investorer, inkludert såkornfondet Fjord Invest.

Offline-støtte

Noe av det Beat.no mangler, i forhold til konkurrentene, er muligheten for at kunder kan lagre musikkinnholdet lokalt på klienten, slik at tilbudet kan nytes også i tilfeller uten nettilgang.

Allerede i januar fortalte selskapet at de utvikler offline-støtte. Nå opplyses det at dette kommer i løpet av forsommeren.

- Vi jobber også med flere spennende tilleggstjenester som vil revulosjonere

måten man oppdager musikk på, sier markedssjefen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.