BEDRIFTSTEKNOLOGI

Derfor krasjet Altinn

Havariet blir endelig forklart, men til helgen kan portalen igjen få trøbbel.

Altinn taklet ikke pågangen da selvangivelsen ble fremlagt i mars. Til helgen frykter man nye problemer, da fristen for å levere utløper lørdag.
Altinn taklet ikke pågangen da selvangivelsen ble fremlagt i mars. Til helgen frykter man nye problemer, da fristen for å levere utløper lørdag.
27. apr. 2011 - 13:00

Statens prestisjeprosjekt på nett til over en milliard kroner taklet ikke pågangen da selvangivelsen ble lagt frem i mars.

    Les også:

Brønnøysundregistrene, som er ansvarlig for Altinn, kommer i dag endelig med en første forklaring om årsakene til portalkrasjen for over én måned siden.

Det skjer i forbindelse med at de frykter nye problemer kommende helg.

Sent lørdag er fristen for å levere. Så langt har en halv million levert og pågangen fra resten av landets skattebetalere kan derfor bli stor.

Gir ingen garantier: Altinn-direktør Erik Fossum <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Gir ingen garantier: Altinn-direktør Erik Fossum Bilde: Marius Jørgenrud

- Stor trafikk vil alltid medføre risiko for kø eller tekniske problemer, sier direktør ved Brønnøysundregistrene Erik Fossum i en pressemelding.

Han sier det er gjennomført en rekke tiltak etter problemene som oppsto da skatteoppgjøret ble klart 22. mars. Nye ytelsestester de siste ukene skal ha virket tilfredstillende. Fossum sier de har tro på at Altinn denne gangen vil tåle trykket, men han gir ingen garantier.

- Nei, det kan vi dessverre ikke. Vi får stadig påminnelser om at verken teknologi eller mennesker er ufeilbarlige.

Altinndirektøren oppfordrer derfor folk til ikke å vente til siste liten.

Mangelfull testing

Det opplyses at havariet i mars hadde sammenheng med at den nye Altinn II-løsningen ikke var godt nok optimalisert og trimmet.

Det står i skarp kontrast til tidligere uttalelser gitt til digi.no om at Altinn var testet og skulle være dimensjonert for å takle trafikken – ikke bare belastningen de opplevde, men også langt mer.

Ifølge Fossum har de nå avdekket at løsningen var mindre robust enn den skulle ha vært.

– Vi må bare innrømme at vi ikke greide å fange opp alle utfordringene i testingen av løsningen på forhånd. Det gjenstår fortsatt en del arbeid før vi føler oss sikre på at Altinn har den ytelsen og robustheten den skal ha. Dessverre viser det seg at så komplekse dataløsninger som Altinn ofte har en del barnesykdommer etter store oppgraderinger.

Brønnøysundregistrene og deres drifts- og utviklingsleverandører Basefarm og Accenture har, foruten å skylde på en kompleks løsning, forholdt seg tause om årsakene til havariet i mars.

Nå legger Brønnøysundregistrene frem en punktvis redegjørelse om hva som gikk galt og hvordan problemene er håndtert.

Tre områder feilet: den nye innloggingsløsningen, portalserverne i Altinn II -delen av løsningen og databasen.

- Problemene i portalserverne viste seg ved at den delen av løsningen som fordeler trafikken på de ulike serverne ikke fikk svar raskt nok fra portalserverne og dermed «meldte de ut» en etter en.

1) Problemene med portalserverne kom sannsynligvis på grunn av svakheter i samspillet med webserverne i Altinn I-delen. Tiltak som er gjennomført for å avhjelpe dette er:

  • Redusert antall kall mellom den nye og den gamle Altinn-løsningen.
  • Økt antallet portalservere.
  • Konfigurasjonsendring i lastbalansereren for å forbedre samhandlingen mellom Altinn I- og Altinn II-delene av løsningen.

2) Problemene med databasen ga seg utslag i at den ble overbelastet og dermed ikke besvarte kallene som den fikk. Tiltak som er gjennomført for å avhjelpe dette er:

  • Lagt på en indeks i databasen for å forbedre ytelsen på en prosedyre.
  • Trimming/tuning av databasen.

3) Innloggingsløsningen gikk ned. Dette skjedde i kombinasjon av problemene med databasen. Tiltakene som er gjennomført for å avhjelpe dette er derfor knyttet til samspillet mellom innloggingsløsningen og databasen og omfatter:

  • Konfigurasjonsendring slik at loggene fra innloggingsløsningen skrives til fil i stedet for database. Dette ble gjort for å redusere lasten på databasen.
  • Konfigurasjonsendring som minsket volum på data som overføres mellom innloggingsløsningen og databasen.

Det opplyses at alle aspekter knyttet til hvordan problemene påvirket hverandre ennå ikke er avklart. Heller ikke om det var ett av problemene alene som forårsaket de andre problemene.

Foruten de nevnte tiltakene forteller Brønnøysundregistrene at de arbeider videre med overvåkning og fininstilling av løsningen. Det åpnes for at de kan måtte gjennomføre ytterligere tiltak for å være godt nok rustet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra