KOMMENTARER

Tar medansvar for Altinn-fadesen

- Slike hendelser treffer oss hardt, sier Accenture.

29. apr. 2011 - 13:49

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Staten har spyttet inn en milliard offentlige kroner i Altinn II-prosjektet. Likevel klappet portalen sammen under belastningen da årets selvangivelse ble lagt ut.

Først denne uken fortalte Brønnøysundregistrene om årsaken, men vokter seg vel for å fordele skyld.

    Les også:

Verken driftsleverandør Basefarm eller Accenture som står for utvikling og applikasjonsforvaltning har så langt redegjort for hvilket ansvar de har for havariet.

Nå innrømmer Accenture at de i hvertfall er delvis ansvarlig.

- Med fasit i hånd ser vi at det er ting som kunne vært gjort annerledes også på vår side og som kunne bidratt til å forhindre den beklagelige situasjonen som oppstod 22. mars, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen til digi.no.

- Når noe slikt skjer så treffer det oss hardt fordi vi identifiserer oss sterkt med det samfunnsansvaret det innebærer å være en viktig aktør i Altinn-samarbeidet.

For at Altinn skal fungere som forutsatt må tjenesteeier (i dette tilfellet Skattedirektoratet), Brønnøysundregistrene, Accenture og Basefarm hver for seg og i fellesskap gjøre en tilstrekkelig god jobb, ifølge Andersen.

- Når noe svikter slik som i dette tilfellet, så rammes både Altinn og alle parter uavhengig av de faktiske ansvars- og årsaksforholdene, sier han.

Men hvilke «ting» sikter han til? Hva burde Accenture ha gjort annerledes og hvordan kunne de bidratt til å forhindre havariet?

Kommunikasjonsdirektøren vil ikke svare på oppfølgingsspørsmål. - Dessverre, bedyrer Andersen. Partene har bestemt at bare Brønnøysundregistrene skal uttale seg.

- Svarene dine er fryktelig spinkle?

- Vet det er tynt. Beklager, kan ikke si mer om dette nå, sier Eirik Andersen, som for øvrig har sin siste fulle dag som kommunikasjonsdirektør i Accenture i dag.

Fra mandag etablerer han enkeltmannsforetak for strategisk kommunikasjon, riktignok med Accenture som kunde. Han bedyrer at jobbyttet har vært planlagt lenge og ikke har noe med Altinn-problemene å gjøre.

Feilslått testing

Brønnøysundregistrene har tidligere sagt at Altinn II var grundig ytelsestestet, og at portalen var dimensjonert for å takle langt mer trafikk. Men testene viste seg å være mangelfulle.

Kommunikasjonsansvarlig og redaktør for Altinn, Jørgen Ferkingstad, vokter seg vel for å kritisere noen av leverandørene.

Han ønsker verken å rette fingeren mot hvem som har ansvaret for feilslått testarbeid eller å avsløre hva etterforskningen og feilrettingen har medført av ekstra kostnader.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

- I forhold til ansvar og kostnadsfordeling, er dette regulert i avtaleverket mellom Brønnøysundregistrene som kunde og leverandørene. For nedetidssituasjonen 22. mars er det sammensatte årsaker som ennå ikke er ferdig avklart mellom partene. Disse avklaringene må nødvendigvis gjøres mellom partene iht. avtalene og ikke i media, sier Ferkingstad.

Brønnøysundregistrene frykter fremdeles at Altinn-portalen ikke er robust nok til å tåle trafikktopper. Særlig advares det mot å vente med å levere til fristen går ut i morgen kveld.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.