KOMMENTARER

4G-svada fra Netcom

Roter med begrepene og villeder nok en gang.

3. mai 2011 - 11:37

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Med 4G må du tåle svært villedende reklame. Med fyndord og svada skal sannheten tilsløres.

Det er vanskelig å tolke Netcoms siste markedsstunt annerledes. På helsider i riksdekkende aviser skrytes det nå av selskapets raske mobile bredbånd.

«Med en fart på inntil 80 MB/s, mer enn ti ganger raskere enn dagens 3G, forandres alt.» kan vi lese i annonsene.

Du fristes altså med 80 megabyte i sekundet. En fenomenal hastighet, som dessverre ikke stemmer. Kan hende farten fikk faktaavdelingen til å ramle av i svingene?

Selvsagt vet Netcom at deres «4G» eller LTE-baserte mobilnett (Long Term Evolution) har en tilsvarende teoretisk nedlastingskapasitet, dog målt i megabit.

På egne nettsider er (skr)ytelsen moderert til mer korrekte 20 til overdrevne 80 megabit. For også denne toppfarten kan du glemme.

Så raskt har jeg sett Netcoms mobilnett bare én eneste gang: Fra scenen under lanseringsfesten på Latter ved Aker Brygge desember 2009.

Journalistene til stede fikk med seg hvert sitt modem hjem for å prøve selv. Mine egne tester avslørte en snittfart på drøyt 20 megabit/s nedstrøm og opptil 4,5 Mb/s ved opplasting. Som tidlig bruker var jeg dessuten mutters alene på LTE-antennen der jeg bor.

I likhet med eldre mobilteknologi er 4G en delt ressurs. Den teoretiske maksfarten må du dele med alle som til en hver tid er koblet mot samme basestasjon.

Netcom hevder videre at kunder slipper «bufring». Du skal kunne følge TV-sendinger med høy oppløsning uavbrudd, samtidig som du eksempelvis laster ned en 500 megabyte stor fil. Eller, som Netcom påstår: «- Du kan gjøre alt samtidig.»

Du gis mulighet til «ekte multitasking», et gammelt buzzord som Netcom har gravet frem for anledningen.

Det verste med reklamen til Netcom er at de burde visst bedre. For en måned siden ble de spesielt advart mot villende reklame for «4G».

Forbrukerombudet har særlig understreket at informasjon om hastighet på tilbudet skal være informativ og veiledende for kunden. Du skal få vite hva du faktisk kan forvente.

Synet er at markedsføringen for mobilt bredbånd er pepret med superlativer og vanskelige teknologiske begreper. Forbrukerne forstår dem ikke, og nå avslører altså Netcom at også de selv roter.

Påstandene Netcom kommer med om at 4G er mer enn ti ganger raskere enn 3G er også tvilsom. Slik er det ikke i alle tilfeller, selv ikke på selskapets egen infrastruktur.

3G er nemlig ikke ferdigutviklet, og det kommer stadig teknologiske fremskritt som gir høyere ytelse. Etter den siste tids modernisering av norske mobilnett er oppgitt 3G-makskapasitet på 21,6 megabit i sekundet.

Allerede for over ett år siden kunngjorde mobilselskapet Tre at fremskritt gjorde det mulig å klemme ut hele 84 megabit per sekund. På ordinær 3G-infrastruktur.

Mange av oss husker fremdeles kampanjene da 3G i sin tid ble lansert. Da skulle kundene glede seg til videosamtaler av god kvalitet. Det var svada, det også.

Med 4G/LTE blir vi igjen fristet med videosamtaler og selv HD-oppløsning. Jeg har vondt for å tro at det blir slik. Ikke når flere tar tilbudet i bruk, og i hvertfall ikke så lenge abonnementene selges med datakvoter. Hastigheten blir nå strupet til 120 kilobit/s hvis du runder 30 gigabyte i måneden.

Dette siste opplyses i liten skrift under annonsene til Netcom. Det er på høy tid at også opplevd hastighet klart fremgår.

I vinter hadde Forbrukerombudet en dialog med Netcom vedrørende deres markedsføring av mobilt bredbånd under betegnelsen «4G». Ombudet slo fast at det er villedende å markedsføre «4G» uten å si hvor raske den mobile bredbåndstjenesten faktisk er. Netcom signaliserte at de ville rette seg etter ombudets oppfordring, som de karakterisert som «klok».

Hukommelsen sviktet åpenbart raskt. Vil Forbrukerombudet nå ta i bruk sterkere lut?

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.