Renren, Kinas største sosiale nettjeneste målt etter sidevisninger, hentet inn 743 millioner dollar da de ble introdusert på New York-børsen i går: 53,1 millioner aksjer ble solgt til 14 dollar hver.
Da børsen stengte etter den første handledagen, ble Renren-aksjen omsatt for 18,01 dollar. I handel etter stengetid ble den omsatt for 19,50 dollar, ifølge Wall Street Journal.
Bloomberg peker på at IPO-kursen på 14 dollar verdsetter Renren til 72 ganger selskapets omsetning i 2010. De sammenlikner dette med verdsettingen av Facebook av Goldman Sachs i forbindelse med emisjonen der i januar i år: Den var «bare» 25 ganger Facebooks årsomsetning.
_logo.svg.png)

Relativt sett knytter markedet følgelig langt større forhåpninger til Renren enn til Facebook.
Forklaringen er at Renren vurderes med utgangspunkt i at Kina tilbyr langt større vekstmuligheter enn USA. Kinas økonomi ventes å vokse tre ganger så fort som USAs, og to av tre kinesere har ennå ikke kommet seg på nett. Renren nyter også godt av at Facebook er forbudt i Kina.
I tillegg til det sosiale, tilbyr Renren spill og rabattkuponger etter Groupon-modellen.