TELEKOM

– «Inntil»-hastighet er villedende

Skarp kritikk av Netcom i et brev fra Forbrukerombudet.

Ifølge Forbrukerombudet er dette et eksempel på villedende markedsføring.
Ifølge Forbrukerombudet er dette et eksempel på villedende markedsføring. Bilde: Marius Jørgenrud
9. mai 2011 - 11:43

Den siste tiden har Netcom markedsført sitt mobile bredbånd i helsides annonser i Aftenposten og Dagens Næringsliv. I annonsene heter det at tilbudet gir en «fart på inntil 80 MB/s, mer enn ti ganger raskere enn dagens 3G». Det påstås videre at brukere vil slippe «bufring» og heller få mulighet til «multitasking». (Se artikkelen 4G-svada fra Netcom.)

Forbrukerombudet har nå reagert på disse annonsene i et brev til Netcom. Her heter det blant annet:

– Etter Forbrukerombudets syn vil det kunne være villedende med hensyn til ytelsens hovedegenskaper å kun angi en maksimal «inntil»-hastighet i markedsføringen av mobilt bredbånd, og dette vil kunne påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning de ellers ikke ville truffet.

Brevet ber igjen om at «det i markedsføring av hastighet også tas inn opplysninger om hvilke forhold som kan påvirke tjenestens hastighet», og minner om at det i bransjenormen om internettaksess kreves at «hastigheten som er angitt i markedsføringen skal gjenspeile den representative nettohastigheten forbrukeren reelt sett kan forvente å få».

Forbrukerombudet peker videre på at annonsene i Dagens Næringsliv mangler informasjon om totalpris og bindingstid på tilbudet som gis.

– Som kjent er Forbrukerombudets standpunkt på dette området at opplysninger om bindingstid og totalpris skal gis med lik eller tilnærmet lik oppmerksomhetsverdi som andre prisopplysninger i markedsføringen, heter det i brevet.

Netcom har, ifølge Forbrukerombudet, også brutt regelen om ikke å villede forbrukere ved bruk av teknologiske begreper som er vanskelig å forstå.

– I Netcoms markedsføring heter det at det mobile bredbåndet har en «fart på inntil 80 MB/s». Hastigheten er her angitt ved bruk av betegnelsen MB (megabyte). Det vanlige målet for bredbåndshastighet er Mb (megabit) pr. sekund, mens betegnelsen MB (megabyte) brukes om datalagringskapasitet. Da det går 8 Mb på en MB, skulle utsagnet i markedsføringen tilsi at Netcoms mobile bredbånd har en hastighet på 640 Mb/s. Så vidt Forbrukerombudet skjønner kan ikke denne hastighetsangivelsen stemme, og markedsføringen fremstår dermed som villedende, heter det i brevet.

Forbrukerombudet gir Netcom svarfrist til 25. mai.

– At Netcom også blander de teknologiske begrepene og villeder forbrukerne beviser vel poenget i vårt forrige brev til Netcom, at teknologiske begreper er mer egnet til å villede enn å veilede forbrukerne. Vårt krav er at forbrukerne skal få opplysninger om hvilke egenskaper de reelt sett kan forvente av tjenesten og om hvilke forhold som kan forringe tjenestens kvalitet, slik at de kan ta en informert økonomisk beslutning om å kjøpe tjenesten eller ikke, skriver jurist Bård Solem i Forbrukerombudet i en e-post til digi.no.

Det er ikke første gang Forbrukerombudet rykker ut mot Netcoms markedsføring av «4G».

I et brev til Netcom i januar i år slo Forbrukerombudet fast at det er villedende ikke å si hvor rask «4G» faktisk er. I intervju med digi.no sa Netcoms daværende fungerende kommunikasjonssjef Charlotte Erikstad at Netcom oppfatter pålegget som «klokt». Hun presiserte at selskapet stiller seg positivt til å informere kundene om den faktiske ytelsen de kan vente seg når de abonnerer på mobilt bredbånd, og at de også «har et ønske om å opplyse om dette i markedsføringen».

I begynnelsen av april sendte Forbrukerombudet ut et orienteringsbrev til alle Norges mobiloperatører, der de presiserte de samme reglene og advarte mot villedende reklame for «4G».

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra