Bruk av nettbank i Norge har vært en upålitelig affære denne våren. Stadige nedetider har blant annet Finanstilsynet til å reagere. Spesielt EDB Ergogroup, som drifter sentralsystemet, har fått mye pepper.
Problemene som i dag rammer Skandiabanken, skyldes etter alt å dømme andre årsaker. Via Twitter meldte Skandiabanken før klokka 7 i dag tidlig om problemer med nettbanken. En time senere ble kundene rådet til å bruke mobilutgaven av nettbanken. I ettertid har denne løsningen fungert i perioder.
På Facebook meldte Skandiabanken i morgentimene i dag om at problemene skyldes et eksternt nettverksproblem.
«Vi beklager virkelig nedetiden og gjør det vi kan for å fikse problemene. Som ren nettbank er slike gjentagende driftsforstyrrelser uholdbart. Vi er nå tett på våre leverandører og vil treffe de tiltak som er nødvendig for å sikre videre stabil drift», skriver Skandiabanken på Facebook.
Etter kommentarene fra andre Facebook-brukere å dømme, er det mye frustrasjon blant kundene til Skandiabanken i dag. Det er mange som viser liten forståelse for dagens problemer.
Det ser også ut til at det svenske nettstedet til Skandiabanken er rammet av problemene.
Skandiabanken har foreløpig ikke noe estimat for når problemene vil være løst.
Oppdatert: Mange kunne logge seg på Skandiabanken ved å benytte denne adressen: https://secure.skandiabanken.no, men det varte bare en stund.
Les også:
- [11.05.2011] Flytting var årsaken
- [29.04.2011] Slakter EDB Ergogroup etter nettbankfeil
- [19.04.2011] Nett- og minibanker rammet av feil
- [28.08.2001] Død Telia-linje felte Skandiabanken