BEDRIFTSTEKNOLOGI

Flytting var årsaken

Skandiabanken kan ha stengt egen datahall for tidlig.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. mai 2011 - 15:25

I natt meldte Skandiabanken at systemene var på vei opp igjen, etter å ha vært mer eller mindre utilgjengelige for kundene i omtrent et døgn. Men samtidig advarte banken om at ustabilitet ville kunne forekomme, noe som da også har preget bruken av nettbanken i dag formiddag. Nå skal det aller meste fungere.

– Alle våre ressurser var i hele går satt inn for å løse problemene. Feilrettingen tok allikevel mye lenger tid enn vi først antok, og vi har full forståelse for den frustrasjonen som mange følte. Vi beklager virkelig de problemene som dette påførte våre kunder, og vil nå gjennomgå hendelsforløpet og gjøre de nødvendige tiltak for at slikt ikke skal skje igjen sier informasjonssjef i Skandiabanken Johnny Anderson i en pressemelding.

Også Skandiabankens telefonisystem ble delvis berørt av problemene, men kundesenteret kunne likevel ta imot samtaler fra de kunder som ringte inn. E-post har fungert dårligere, men banken har vært svært aktive med å svare på henvendelser via Twitter og Facebook.

Skandiabanken eies av svenske Skandia og driftes fra Sverige. Også den svenske tjenesten var rammet av havariet.

Til ComputerSweden forteller Pierre Strandelin, CIO i Skandiabanken om hva som var hovedårsaken til at ting gikk galt.

Problemene skal ha oppstått i forbindelse med at nettbanken skulle stenge sin egen datahall og fullføre flyttingen over til underleverandøren Logica. Denne flyttingen skal ha pågått gradvis over lengre tid, men noe gikk galt natt til tirsdag.

– Vi merket at nettrafikken falt og vi mistet kontakten med visse datahaller, sier Strandelin til ComputerSweden.

Den innledende feilen skal ha ført til en rekke følgefeil. På det meste skal 50 personer ha jobbet med å løse problemene samtidig.

Ifølge Strandelin er det fortsatt ikke klart nøyaktig hva som gikk galt, men dette skal utredes. Det skal også ansvarsfordelingen mellom Logica og Skandiabanken.

– Vi har kanskje sprunget litt for fort fram fra vår side, uten å samkjøre det med Logica først. Etter det dette her må vi bli bedre på å samarbeide og tydeliggjøre hvem som har ansvar for hva, sier Standelin.

Ifølge ComputerSweden har Logica ikke vært villige til å kommentere hendelsen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra