Det er ikke så ofte selv Microsoft lanserer helt nye produkter, men i januar dro selskapet lakenet av Microsoft CRM, et produkt rettet mot det raskt voksende markedet for salgsstyring og kundeoppfølging.
Her er Siebel størst, men markedet er delt mellom mange selskaper, noe som gjør det lettere for nykommere å lansere sine tilbud.
-
Relaterte artikler:
- Januar 2003: Microsoft CRM lansert i USA
Men foreløpig er Microsofts tilbud bare laget for det nord-amerikanske markedet.
- Programmet har ikke funksjonalitet for å kunne endre valuta, momssatser og annet som er nødvendig for å selge det utenfor USA, forteller Torstein Engen, markedssjef i Microsoft Business Solutions, til digi.no.
- Det var planlagt en norsk versjon, men denne er utsatt flere ganger og nå har vi ikke noen ny indikasjon på dato. Det blir derfor ikke noen lansering av en norsk versjon i år, forteller han.
Dette er dog et begrenset problem for Microsoft. For Microsoft Business Solutions fikk nye produkter ombord da programvaregiganten kjøpte den danske økonomisystem-leverandøren Navision i fjor.
Selskapet leverer økonomisystemer med en rekke moduler, blant annet en for CRM som Microsoft Norge nå selger som en frittstående løsning. Axapta CRM består av valgfrie biter for kontaktbehandling, elektroniske spørsmål, en portal som gir kundene og selgere i bedriften nettsider, telemarketing, dokumentstyring, direkte markedsføring og salgsoppfølging.
Engen forteller at Axapta CRM er priset mellom SuperOffice i lavenden og Siebel/Oracle i det øvre sjiktet.