Ice har vunnet det de omtaler som en storkontrakt med NSB om å levere Internett til samtlige av landets regiontog.
Tog-bredbåndet er gratis for passasjerene og har i en lengre pilotfase vært testet på Bergensbanen og Dovrebanen.
En toårig avtale med opsjon for ytterligere to år ble skrevet under på fredag. Nettforbindelsen skal i løpet av året lanseres på samtlige regiontog med over én times veistrekning, samt på enkelte lokaltog.
To leverandører
Som i pilotfasen skal Ice sitt landsdekkende nettverk være bærebjelken i tilbudet. I tillegg supplerer Telenor med nettforbindelse gjennom sitt mobilnett.
Systemet kan svitsje mellom flere leverandører avhengig av hvem som leverer best forbindelse til enhver tid. Dette oppgis å fungere helt sømløst for brukerne.
Netcom deltok i pilotfasen til dette prosjektet, men glimrer nå med sitt fravær ombord. Selskapet valgte nemlig å ikke delta i den offentlige anbudskonkurransen, forteller NSB til digi.no.
Hva årsaken kan være gjenstår å se. Vi har bedt selskapet om en kommentar, og vil oppdatere saken når svaret foreligger.
- Kundene er begeistret for å ha internettilgang på toget. Særlig har interessen vært stor på pendlertogene hvor passasjerene starter arbeidsdagen idet de setter seg på toget, sier NSBs IT-direktør Jan Christiansen i en pressemelding.
Han forteller at de også internt i NSB har stor glede av tog-bredbånd, som gir tilgang til sentrale datasystemer. Slik får de blant annet oversikt over hvor togene befinner seg til enhver tid og hvor mange passasjerer som går av og på, heter det.
- I tillegg kan vi overvåke viktige funksjoner som gir bedre flyt i vedlikeholdsarbeidet, eksempelvis kjøleanleggene, sier Christiansen.
- NSB er en svært attraktiv kunde for Ice, og en flott anledning til å vise hvordan vi skiller oss ut i markedet for mobile nettjenester. Ingen andre aktører kan skilte med arealdekning på over 75 prosent, sier daglig leder Eivind Helgaker i Ice.
Koster «noen millioner»
Det er uklart hva NSB betaler for nettforbindelsen, og verken Ice eller NSB ønsker å røpe rammeavtalens verdi.
- Det koster noen millioner kroner i året for hele flåten, men denne kostnaden er bare en komponent. Jeg har ikke kalkylen i hodet, men det er gjort en kost/nytte-analyse som viser at mersalg av billetter og høyere kundetilfredshet gjør regnestykket positivt for oss, sier IT-direktøren til digi.no.
Les også:
- [19.11.2010] NSB-bredbånd med «døde» rutere
- [11.11.2010] NSB ønsker billetter på mobilen
- [09.11.2010] NSB med gratis Internett på toget
- [28.09.2010] Lover full mobildekning langs jernbanen
- [25.05.2009] Mot bedre mobildekning og Internett i tog
- [06.05.2009] Mobilt bredbånd blir fast tilbud på NSB-strekning