Julaften, 17. mai og bursdag på samme tid. Slik beskrives dagen i dag hos Den Norske Operaen. Da slippes nemlig billettene til opera, ballett og konserter for sesongen 2011 - 2012 løs.
Men begivenheten ble preget av tekniske problemer, akkurat som i fjor. Allerede ved salgsåpning klokken 9 i morges gikk nettløsningen ned for telling.
- Denne åpningsdagen har vi sett frem til lenge, og vi har også forberedt oss lenge, selv om det sikkert er mange som vil være uenige i det, når de verken får tak i oss på telefon eller nett, sier kommunikasjonsdirektør i Operaen Cathrine Pia Lund til digi.no.
Nå er ikke Operaen alene om å ha bestillingsløsninger på nett som bryter sammen under stor pågang, men etter problemene i fjor lovet de bot og bedring.
Ifølge Lund er bestillingsløsningen forenklet, servermiljøet byttet ut og kapasiteten mer enn doblet siden sist, uten at det hjalp.
- Vi har ikke rukket å ta ut alle tallene, men ser at pågangen er tre ganger så stor som i fjor.
Slik nettjenestene står nå skal den takle 3000 samtidige brukere, men det var altså ikke nok til å unngå sammenbrudd.
Ifølge Lund er det vanskelig å forutse presset, som for deres tilfelle bare skjer en gang i året.
- Jeg må innrømme at jeg trodde vi ville klare å håndtere pågangen i år. Når det er sagt ser vi på hele nettøsningen og vurderer å bytte ut plattformen vår i et parallelt løp. Systemet vi bruker nå ble lansert til åpningen av Opera-bygget i 2008, og i IT-verdenen er jo tre år lang tid.
Lund sier videre at billettsystemet til Den Norske Operaen sannsynligvis er Norges største og mest kompliserte i sin klasse, og ikke kan sammenlignes med tjenestene til eksempelvis Billettservice eller kinoene.
- Vi selger til nesten 400 forskjellige forestillinger i to saler med svært mange ulike muligheter. Det er ganske komplisert. Det er kort og godt ikke like enkelt som å kjøpe kinobillett eller konsert med Bruce Springsteen, sier hun.
Trass nedetiden har mange likevel lyktes med å skaffe seg billetter på åpningsdagen. I fjor solgte Operaen 17.000 billetter på ett døgn.
- Før klokken 11 i dag hadde vi solgt mer enn hele den første dagen i fjor, sier Lund.
- Hvordan blir det neste år?
- Det blir salgsstart da også. Da har vi bestemt oss for å gjøre dette i helgen, da flere får anledning til å prøve å booke billetter på fritiden. Så håper vi at vi også har fått på plass kosmetiske og strukturelle forbedringer i nettløsningen vår, sier kommunikasjonsdirektøren.
Lund vet at folk hater å stå i kø, og virker oppriktig lei seg for at billettbestillingene brøt sammen, men påpeker at dette dessverre er slikt som kan skje.
Les også:
- [13.10.2008] Billettservice tok en «Highway to Hell»