Ett mobilabonnement er ikke nok hvis du skal være helt trygg i nødssituasjoner, ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
- Feilen hos Telenor er en påminnelse om at skal vi være hundre prosent trygge, må vi skaffe et alternativ til mobilabonnementet - som et ekstra kort fra en annen leverandør. Fasttelefon er et godt alternativ, sier samferdselsministeren til NTB.
Under en pressekonferanse torsdag ettermiddag påpekte hun at det bare var Telenors mobilnett som i tolv timer var rammet av en meget alvorlig datafeil. Fasttelefonnettet var ikke berørt av serverfeilen som omfattet rundt tre millioner Telenor-brukere. Kleppa og justisminister Knut Storberget (Ap) bekrefter at det er bekymringsfullt at samfunnet er blitt så avhengig av mobiltelefonen at konsekvensene blir svært alvorlige nær feil oppstår.
Flomutviklingen på Østlandet før helgen gjorde situasjonen særlig prekær, ifølge Storberget.
- Folk ute nådde ikke fram til nødetatene. Det var det som skapte den kriselignende situasjonen fredag, sier han.
Gir ingen garanti
Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas medgir at han ikke kan garantere at en ny gigantsvikt i mobilnettet ikke vil skje igjen.
- Denne hendelsen vil ikke skje igjen, men å garantere at vi ikke får hendelser i nettet i framtiden, kan jeg dessverre ikke gjøre, sier Jon Fredrik Baksaas.
Samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet er kritisk til at regjeringen overlater til folk flest å ta utgiftene med å sørge for trygg nødkommunikasjon - og at Post og teletilsynet etter hans mening ikke har gjort jobben sin. Fasttelefon er kostbart, og mange mobiltelefoner har operatørlås som gjør det umulig å bruke andre operatører i bindingstiden, ifølge Hoksrud.
- Det er til sjuende og sist myndighetenes oppgave å sikre kritisk infrastruktur, påpeker han.
Skolerett
Alle toppsjefene som har hatt ansvar for mobilkollapsen sto skolerett for pressen da de torsdag formiddag forsøkte å forklare hvordan den alvorligste feilen i Telenors mobilnett siden starten i 1993 kunne skje.
- Her er mye å beklage for en teleoperatør som ender i en situasjon hvor nettet faller ned. Dette er nesten en teleoperatørs mareritt. Vi var midt oppe i en situasjon der mange hadde behov for mobilnettet i innkjøringen til pinsen og ikke minst i oppkjøringen til det som kunne blitt en storflom, fastslår konsernsjefen.
Bare 17 dager etter at en gravemaskin og et tre kuttet hver sin telekabel og slo ut Telenors mobilnett, ble Telenor-sjefens virkelig store mareritt til virkelighet like før klokka 13 fredag før pinse.
Feil på server
Rapporten som Telenor torsdag morgen leverte til Post- og teletilsynet, fastslår at feilen oppsto i forbindelse med omstart og programvareoppdatering på en sentral server for mobilt bredbånd. Serveren ble restartet på grunn av driftsforstyrrelser som berørte noen kunder. Overbelastning fikk imidlertid hele mobilnettet til å knele. Først tolv timer senere var SMS- og mobiltrafikken i gang igjen.
Telenor har nå gjennomført flere tiltak som skal beskytte mobilnettet mot lignende hendelser. Selskapet har økt kapasiteten i nettverket og innført beskyttelsesmekanismer som starter når den såkalte signaleringstrafikken øker unormalt, opplyser administrerende direktør Ragnar Kårhus.
Post- og teletilsynet skal rapportere om hendelsen videre til samferdselsministeren allerede fredag.
- Om det blir snakk om bøter og straff er for tidlig å si, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet. (©NTB)
Les også:
- [12.04.2012] Mange er helt avhengige av mobilen
- [16.06.2011] Vil gjøre oss mindre sårbart for telefeil
- [16.06.2011] Server-omstart førte til propp i mobilnettet
- [15.06.2011] Krever nødprioritet til 10.000 telefonnummer