Analyseselskapet eMarketer har publisert en rapport om utviklingen på det amerikanske markedet for bannerannonser: Facebook Display Revenues to Nearly Double This Year.
Rapporten viser at markedet er i kraftig vekst, fra 7,97 milliarder dollar i 2009 til 9,91 milliarder dollar i 2010, altså nærmere 25 prosent. Prognosen for 2011 er 12,33 milliarder dollar, altså nok et år med nesten 25 prosent vekst, og 14,82 milliarder dollar i 2012, opp 20 prosent fra 2011.
De fem største aktørene – Facebook, Yahoo, Google, Microsoft og AOL – står for en stadig større andel av markedet: De økte fra 38,3 prosent til 45,1 prosent i fjor, og antas å ta 49,3 prosent i år, og 52,9 prosent i 2012.
Av de fem store er det bare Facebook og Google som øker sine markedsandeler. Yahoo og AOL går tilbake, mens Microsoft står stille.
Facebook er suverent den som vokser raskest, selv om veksttakten reduseres kraftig år for år. Den var 164 prosent i 2009, og ventes å falle til 81 prosent i år. Nesten år er den ventet å havne på «beskjedne» 31 prosent. Det innebærer at markedsandelen øker fra 7 prosent i 2009 til 12 prosent i i2010, og deretter til 18 prosent i 2011 og 19 prosent i 2012.
Google blir jevnstor med Yahoo i 2012, med i overkant av 12 prosent markedsandel. Microsoft står fast ved en andel på 5 prosent, mens AOL kryper under 4 prosent.
Facebooks framgang forklares med at nettstedet både har mange brukere, og at brukerne bruker mye tid på nettstedet. Det er følgelig mulig å få vist svært mange bannere.
Googles framgang forklares med tre faktorer: Store aktører bruker Google mer intenst; stadig flere små og mellomstore bedrifter skjønner at de i stadig mindre grad kan ty til søk, og merkevarer som i stadig større grad tyr til Yahoo.
eMarketer publiserer disse tabellene som sammenfatter undersøkelsen: