Oslo (NTB): Post- og teletilsynet er bekymret over at Telenor ikke klarer å finne «rotårsaken» til at mobilnettet har falt sammen to fredager på rad.
I rapporten fra Post- og teletilsynet (PT) til Samferdselsdepartementet slår tilsynet fast at det er grunn til å være bekymret:
– Det er alvorlig at hendelser kan utløse omfattende feil i nettet uten at Telenor klarer å identifisere den eksakte årsaken, konkluderer tilsynet i rapporten som ble sendt torsdag.
PT minner om at Telenor nå har tre trøblete hendelser bak seg på kort tid:
«Den første gjaldt det doble fiberbruddet 23. mai, den andre gjaldt de omfattende problemene 10. juni og den tredje gjelder utfallet 17. juni», heter det i tilsynets rapport.
Feilene forrige fredag gjaldt først og fremst på Nordvestlandet, i Midt-Norge og for deler av Nord-Norge. Dessuten ble flere av bedriftskundene knyttet til Proffnett berørt. Problemene oppsto da signaltrafikken i mobilnettet økte betraktelig ut over det som er normalt nivå, har Telenor rapportert om.
Tilsynet bemerker at problemene fredag 17. juni var løst i løpet av «relativt kort tid», det vil si rundt tre og en halv time. Kaoset uken før varte i over et døgn. PT rapporterer til Samferdselsdepartementet at erfaringene fra utfallet 10. juni kan ha hjulpet Telenor til å løse situasjonen raskere 17. juni.
Telenor får godkjent av tilsynet for å ta situasjonen på alvor, men må tåle bekymringsmelding for ennå ikke å ha avdekket selve «rotårsaken» til utfallene to fredager på rad. (©NTB)