Kanadiske Research In Motion (RIM) har tapt mye terreng det siste halvåret. Markedsandelen til Blackberry synker, nettbrettet Playbook har fått en laber mottakelse, og aksjekursen, som før påske lå stabilt på over 60 dollar, har dalt jevnt.
16. juni nådde RIM-aksjen 34,4 dollar. Da kom meldingen om at kvartalsomsetningen antakelig ville falle for første gang på ni år. Kort tid etter kunne man kjøpe RIM-aksjer for 25,5 dollar.
De siste dagene er det kommet tegn på opprør blant både aksjonærer og ansatte.
12. juli er det aksjonærmøte. Øyensynlig for å avverge en avstemning over et forslag om å skille rollene som CEO og styreformann, har selskapets ledelse gått med på å utrede ledelsesstrukturen. Forliket med investeringsselskapene Northwest & Ethical Investments, Glass Lewis og Institutional Shareholder Services innebærer at man i tillegg til å vurdere CEO- og styrelederrollene, åpner for en mer omfattende omstokking av selskapets ledelse.
Hendelsen tolkes som uttrykk for misnøye med Jim Balsillie og Mike Lazaridis, som i dag er likestilte som både styreledere og CEO.
Et ulmende opprør blant de ansatte kan spores i et åpent brev til Balsillie og Lazaridis som ble publisert på BGR.com i går. Avsenderen er anonym. BGR sier de vet hvem det er, og at vedkommende er det han eller hun gir seg ut for å være: en mangeårig veteran innen RIMs ledelse.
I brevet gjøres det rede for mismot blant store deler av staben, som har tapt tillit til toppledelsen og som frykter for represalier («karrierebegrensende mottiltak») dersom de skulle finne på å stå fram med sine mange gode ideer til forbedringer.
Brevet er med andre ord først og fremst en appell om åpenhet, om å skape en atmosfære der man kreativt kan gå sammen om å løse problemene.
Misnøyen dreier seg ikke om strategien. Avsenderen mener man virkelig står overfor en enestående anledning til å bygge noe helt nytt og samtidig «unikt Blackberry» på den nye teknologiplattformen QNX. Poenget er at det fordrer å lære av Apple og Google (Android), og rette fokus mot brukeropplevelsen. Da er det en diger ulempe at toppledelsen og sjefene for utviklingsavdelingen vet så lite om hvordan konkurrentenes produkter virker, heter det.
En annen anbefaling er å investere i utviklerverktøy slik at QNX-plattformen appellerer til utviklere. Det påstås at Blackberry-applikasjoner «suger» og at Playbook, trass i teknologisk overlegenhet, «ser ut som en leke fra Fisher Price» med sine applikasjoner basert på Adobe Air og Flash.
En tredje er å fokusere markedsføringen på det folk faktisk er opptatt av. Her er avsenderen på linje med analyseselskapet Gartner, som konstaterer at nettbrett selges på applikasjoner, ikke på teknologisk overlegenhet. Playbook har det mest avanserte operativsystemet, men potensielle brukere er mer opptatt av apparatet mangler «apps».
Avsenderen stiller ellers også det samme spørsmålet som aksjonærene ved måten toppledelsen er organisert på.
Det åpne brevet avsluttes med en appell om demokratisering og om å ha tillit til at de ansatte har noe å bidra med.
RIM-ledelsen har svart på dette åpne brevet på sin blogg.
I det store og hele er dette svaret defensivt, selv om det ikke kan karakteriseres som spesielt imøtekommende. RIM peker på at det har tatt lenger tid enn ventet å gjøre grunnleggende endringer, og at selskapet har en solid økonomi: Det er gjeldfritt og har likvide reserver på 3 milliarder dollar.