ANALYSER

- Derfor er Apple-kundene lojale

Brukerne har installert innhold for 124 milliarder kroner.

12. juli 2011 - 08:47

En analyse fra Deutsche Bank viser at den gjennomsnittlige brukeren av et mobilt Apple-produkt har innhold for 100 dollar på sin enhet. Den tyske storbanken mener det gjør det tungt for brukerne å hoppe over til Android.

Med en base på 225 millioner iOS-drevne enheter har Apples kunder kumulativt investert rundt 22 milliarder dollar, eller ca. 124 milliarder norske kroner, i innhold. Dette gjelder blant annet apper, spill og musikk.

Ved utgangen av 2012 mener Deutsche Bank at iOS vil være installert på mer enn 300 millioner enheter, og at salget totalt sett vil være på 300 millioner dollar. Det melder nyhetstjenesten Apple Insider.

Det sier seg selv at med en slik base, og med så mye investert i hver enhet, vil de som har valgt Apple være lojale. Kostnaden, og ikke minst tiden det tar å portere over på en ny plattform, vil for de fleste være for mye til at det rettferdiggjør et brudd med Apple. Resultatet er en enestående kundelojalitet.

Analytiker Chris Whitmore i den tyske storbanken skriver i et notat til selskapets kunder at Apple vil feste grepet om kundene ytterligere når de senere i år lanserer iCloud. Apple vil da tilby gratis synkronisering og lagring av innhold i nettskyen, noe som ytterligere vil differensiere selskapet i markedet.

Apple meldte forrige uke at de har nådd en milepæl ved at 15 milliarder applikasjoner så langt er lastet ned via iOS App Store. 18 prosent av disse applikasjonene skal være betalt, resten er gratis.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.