Hvis du har gjort større innkjøp av programvare, musikk eller annet innhold i Apples nettbaserte butikkjenester de siste dagene, kan du prise deg lykkelig.
I natt ble det nemlig dyrere å være norsk kunde i App Store, iTunes og Mac App Store.
Uten nærmere forklaring har Apple justert prisene i flere land. I noen land, som Australia, har det blitt til dels langt billigere enn før, mens det blir dyrere i Norge.
For nordmenn har prisene steget relativt mye over hele fjøla.
De rimeligste betal-appene har helt siden App Store åpnet sommeren 2008 kostet seks kroner. Nå koster de syv kroner, opp 16,7 prosent. Enkeltlåter som før kostet åtte kroner er også blitt en krone dyrere.
Vi finner ikke noe bestemt prosentmessig mønster, men justeringene svir uansett mest på lommeboka ved kjøp av dyrere varer.
Eksempelvis koster GPS-naviasjonsprogrammet TomTom Europa nå 840 kroner. Det er nesten tre hundre kroner dyrere enn før, tilsvarende en prisoppgang på 53 prosent.
Apples egen programvare har fått mindre prisendringer, men også de har gått opp. Deres tre kontorprogrammer Pages, Keynote og Numbers koster 56 kroner for iPhone-utgaven, opp bare én krone. Tilsvarende i iPad-versjon går fra 109 til 112 kroner.
Dermed er det tvilsomt om endringene kommer som en konsekvens bare av at Norge nå innfører 25 prosent moms på digitale varer og tjenester.
Valutajustering
Årsaken er snarere at Apple har foretatt en etterlengtet valutajustering. Prisene har nemlig vært svært skjeve i ulike land. Ifølge MacStories har særlig Mexico, Storbritannia, Australia, Sveits, Japan og Norge skilt seg ut, i ulike retninger.
MacRumours gir samme forklaring.
I Australia, der varene har vært dyrest sammenlignet med alle andre land, har Apple satt ned prisene med opptil 25 prosent, ifølge The Sydney Morning Herald.
Oppdatert:
Apple svarer digi.no
- Apple har i natt økt prisene. Skyldes det innføring av norsk e-moms?
- Vi har gjort enkelte mindre prisjusteringer, grunnet endringer i valutakurser og lokale skatteregler, svarer Apple USA.
Den korte meldingen er videreformidlet via selskapets norske PR-byrå.
Les også:
- [09.01.2015] Prissjokk i App Store
- [20.07.2011] Apple knuste forventingene
- [01.07.2011] Elleve selskap klar for norsk e-moms
- [05.10.2010] Symbolpolitikk for «e-moms»