Verdensøkonomien er i helspenn og bedrifter verden over opplever fallende markeder. Med dette som bakteppe kunne Indias største aktør innen tjenesteutsetting og programvare, Tata Consultancy Services, presentere sterke tall for andre kvartal.
Nettopp usikkerhet og urolige markeder gjør at kunder strømmer til selskapet for å tilpasse seg tyngre tider og outscource operasjoner.
- Dette skaper muligheter, sier Tata Consultancy Services toppsjef, N. Chandrasekaran, i en presentasjon av selskapets resultater.
Ifølge Bloomberg News meldte selskapet torsdag om en oppgang i resultatet på 28 prosent i årets andre kvartal, målt mot samme kvartal i fjor.
Selskapet forventer en salgsvekst på hele 20 prosent i overskuelig fremtid, drevet av mer og mer etterspørsel etter tjenesteutsetting.
Analysebyrået Gartner har estimert at markedet for IT-tjenester vil være på 846 milliarder dollar i år, en oppgang på 6,6 prosent fra 2010. I fjor var veksten på 3,3 prosent.
For Tata Consultancy Services ble salgsveksten på 31 prosent i årets andre kvartal, målt mot samme kvartal i fjor. Selskapet solgte i årets kvartal tjenester for 108 milliarder indiske rupi, eller 13,6 milliarder kroner. Det melder Bloomberg News.
Det er særlig etterspørselsvekst i USA, Storbritannia og Europa som trekker opp veksten. Fra disse områdene har selskapet 78 prosent av sine inntekter.
Les også:
- [21.01.2011] Wipro taper markedsandeler
- [03.12.2009] Indisk IT-gigant skaper 1000 nye jobber i USA
- [16.01.2009] Gode tall fra Indias største IT-selskap