Financial Times melder tirsdag at prisen per klikk på Facebook-annonser har steget med 74 prosent i verdens fire største annonsemarkeder, det siste året. Det er TBG Digital, et uavhengig markedsføringsselskap, som står bak disse opplysningene.
Prisen for vist reklame, målt i per tusen visninger, har steget 45 prosent i tilsvarende periode for markedene i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland.
Facebook har på kort tid blitt en betydelig aktør i markedet for digital annonsering. Prishoppet Financial Times melder om kommer i kjølvannet av at flere store annonsører flytter budsjetter fra TV og printreklame til nettet generelt, og sosiale medier spesielt.
Med sine 750 millioner brukere tar Facebook en betydelig del av dette markedet, og blir i stadig større grad sammenlignet med Google.
Rapporten som TBG Digital har utarbeidet, på bakgrunn av informasjon fra 167 kunder, samsvarer godt med en annen studie som markedsføringsselskapet Efficient Frontier har stått bak.
Ifølge Financial Times viser den at prisen per klikk på annonser i Facebooks nettverk steg med 22 prosent fra første til andre kvartal i år.
Tallene burde være hyggelig lesning for de som nå er aksjonærer i Facebook. Det forventes en børsnotering før våren 2012, og selskapet skal ha brukt mye ressurser på å få innpass hos de store annonsørene. Blant annet skal de ha introdusert nye annonseformater.
Efficient Frontier skriver i sin rapport at det forventes at annonsering i sosiale medier vil vokse mer enn søkeannonsering i år.
Financial Times skriver også at Facebook ikke ville kommentere deres artikkel.
Les også:
- [10.08.2011] Facebook lanserer meldings-app
- [08.08.2011] - Google + blir større enn Twitter
- [15.07.2011] Google og G+ fosser frem
- [11.07.2011] Krever svar fra Facebook
- [07.07.2011] Ber bedrifter vente med Google+
- [06.07.2011] Twitter verdsatt til 37 milliarder kroner