Torsdag kveld norsk tid kunne Microsoft presentere resultater for sitt regnskapsmessige fjerdekvartal og dermed sitt regnskapsår 2011.
For kvartalet ble det notert en omsetning på 17,37 milliarder dollar, noe som er en oppgang på 8 prosent fra samme periode i fjor.
Driftsinntektene, nettoresultatet og resultat per aksje endte med overskudd på henholdsvis 6,17 milliarder dollar, 5,87 milliarder dollar og 0,69 dollar. Dermed kunne selskapet melde om en vekst i resultat per aksje på 35 prosent i kvartalet.
Rekordomsetning
For året som helhet kunne selskapet melde om rekordomsetning. Hele 69,94 milliarder dollar kom inn i selskapets kasse i deres regnskapsår 2011, noe som er en vekst på 12 prosent fra året før. Resultat per aksje endte for året på 2,69 dollar per aksje, en oppgang fra 28 prosent fra 2010.
- Gjennom vårt regnskapsmessige 2011 leverte vi en sterk linje med produkter og tjenester til markedet, noe som førte til en tosifret omsetningsveks og bedre marginer, sier Microsofts finansdirektør Peter Klein i en kommentar. Han sier videre at deres plattform og investeringer i nettskyen posisjonerer selskapet for langsiktig vekst.
Office drar lasset
Omsetningen i Microsoft Business Division endte på 5,78 milliarder dollar, en oppgang på 7 prosent i kvartalet og 16 prosent for året som helhet. Microsoft Office 2010 fortsetter også som den raskest selgende versjonen av Office i historien, med over 100 millioner lisenser solgt i 2011.
Divisjonen Server & Tools, der selskapets programvare til servere, System Center og SQL servere blir bokført, opplevde en omsetningsvekst på 12 prosent i kvartalet, og området har dermed sitt femte kvartal med tosifret vekst. For året steg denne enhetens inntekter med 11 prosent. Omsetningen endte på 4,64 milliarder dollar i kvartalet.
Svikt hos konsumentene
For Windows og Windows Live falt inntektene med 1 prosent i kvartalet og med 2 prosent for året som helhet. Omsetningen endte på 4,74 milliarder dollar.
- Med fratrekk for fjorårets lansering av Windows 7 og utsatt omsetning, estimerer vi at veksten for hele året var på linje med PC markedet, mellom to og fire prosent, melder selskapet. Windows 7 har solgt over 400 millioner lisenser, og innfasingen i bedrifter fortsetter å akselerere, melder selskapet.
Svakere salg hos konsumenter, som i større grad kjøper smarttelefoner og nettbrett, uten Microsoft-programvare, blir dermed bekreftet i tallene.
Blodrødt på nettet
Divisjonen for online tjenester, der nettsky-satsningen og Bing er bokført, opplevde en omsetningsvekst på 17 prosent i kvartalet og 15 prosent for året som helhet. Det er hovedsakelig økt omsetning på selskapets søkeaktiviteter som drar veksten, melder Microsoft som også slår fast at Bings andel av det lukrative søkemarkedet har steget 340 basispunkter (3,4 prosentpoeng) til 14,4 prosent i kvartalet.
I kvartalet fikk denne divisjonen et driftsresultat på minus 728 millioner dollar, nærmere fire milliarder kroner. For året som helhet har divisjonen svidd av 2,6 milliarder dollar eller over 14 milliarder kroner. Selskapet omsatte bare for 662 millioner dollar i denne divisjonen i sitt regnskapsmessige fjerdekvartal.
Men dette området har imidlertid en viktig strategisk verdi for selskapet, som har investert friskt for å få en posisjon.
Bra vekst for Xbox
Underholdningsdivisjonen, som blant annet inkluderer Xbox 360, opplevde den største veksten i Microsoft. Med 30 prosent vekst i fjerde kvartal, og 45 prosent vekst på året, slår selskapet fast at spillkonsollen står seg godt i markedet. Men dette er fremdeles en liten aktør i den store Microsoft-familien med en omsetning i kvartalet på 1,49 milliarder dollar.
Les også:
- [21.10.2011] Svak PC-vekst hemmer Microsoft
- [04.10.2011] Halv bonus til «underbetalt» Ballmer
- [23.07.2010] Soper inn på Windows 7