Både Google og Facebook brukte i forrige kvartal rekordsummer på lobbyister. Det fremgår av en gjennomgang den amerikanske organisasjonen Consumer Watchdog har publisert.
Google brukte, i de tre månedene som ble avsluttet i juni, 2,06 millioner dollar på diverse lobby-fremstøt mot det amerikanske senatet. Dette tilsvarer11,3 millioner norske kroner. Dermed gikk selskapet forbi Microsoft hva angår pengebruk på lobbyaktiviteter. Software-giganten brukte i samme periode 1,85 millioner dollar på å påvirke amerikanske lovgivere.
Facebook brukte 320.000 dollar, 1,8 millioner kroner, i samme tidsperiode.


For Google var veksten i lobby-utgifter på 54 prosent målt i forhold til samme periode i fjor, mens Facebook i årets andre kvartal brukte omtrent like mye penger som i hele 2010. Dette fremgår av tall som det amerikanske senatet offentliggjør.
Techcrunch.com skriver at Google har fokusert sin lobby-strategi inn mot reguleringerne av nettreklame-markedet, opphavsrett og merkevarerett. Men også fornybar energi, ytringsfrihet og nettsky-problematikk har vært tema selskapet har brukt ressurser på å påvirke politikerne med.
I tillegg har Eric Schmidt, styreleder i Google, vært mye i senatet. Blant annet må han i september stille skolerett for å forklare seg om antitrust-anklagene mot selskapet. Det er med andre ord ventet at Googles pengebruk vil øke på dette området fremover.
Consumer Watchdog mener nå at Schmidt bruker så mye tid i Washington at han burde bli registrert som lobbyist.
Facebooks sin utgiftsvekst til lobbyister er også ventet å fortsette. I 2011 er det ventet at de vil bruke over en million dollar til sammen, blant annet for å påvirke om tema som patentreformer og globale reguleringer på nettilgang.