I våres vakte et nystartet e-bokforlag, Push Pop Press, oppsikt ved å publisere en banebrytende elektronisk bok, Our Choice av USAs tidligere visepresident Al Gore. E-boka viderefører og oppdaterer kjente temaer fra dokumentaren An Inconvenient Truth.
Bak Push Pop Press står to tidligere Apple-ansatte, designer Mike Matas og ingeniør Kimon Tsinteris.
Ikke overraskende har Our Choice form av en applikasjon for Apple-produktene iPad, iPhone og iPod Touch. E-boka kan lastes ned fra forlagets nettsted.
Boka er banebrytende, fordi den utnytter til det fulle alle digitale muligheter. Den er fullstappet med interaktiv og animert grafikk. Den inneholder en mengde videoklipp. Kartene i boka tillater zooming på detaljer og andre former for interaktivitet. Bildene kan forstørres. De ulike skjermformatene peker mot en framtid der layout er dynamisk og løpende tilpasses leserens valg. Slik framstår Our Choice som modell og inspirasjon for alle som ser på e-bøker som noe mer enn bare tekst.
Nå ser det ut som om forlaget blir nedlagt.
Matas og Tsinteris meldte i går at Facebook har kjøpt Push Pop Press, for et ikke-oppgitt beløp. De understreker at Facebook ikke vil begynne med e-bøker.
– Nå tar vi vår publiseringsteknologi og alt vi har lært med oss for å bidra til verdens største bok, Facebook. Selv om Facebook ikke har til hensikt å utgi digital bøker, vil ideene og teknologien til Push Pop Press integreres i Facebook. Det vil gi folk enda rikere muligheter til å dele sine erfaringer. Millioner av mennesker publiserer til Facebook hver dag. Vi tror det vil bli et godt hjem for Push Pop Press, heter det i gründernes redegjørelse.
I utgivelsen av Our Choice samarbeidet Push Pop Press med forlaget Melcher Media som er først og fremst kjent for fagbøker med lekker design, men som også har eksperimentert med kunstig og vannbestandig papir. Deres serie Durabooks kan leses under vann, og kjøkkensøl kan tørkes rett av.
Det er ikke kjent i hvilken utstrekning Melcher tenker seg en eventuell videreføring av tankegangen bak Our Choice.