ANALYSER

Mobil betaling vokser saktere enn ventet

NFC er overhypet, og det er utfordrende å tilpasse seg lokale forhold.

3. aug. 2011 - 11:58

Analyseselskapet Gartner har kommet med en ny prognose for den globale utviklingen innen mobile betalingssystemer.

Prognosen vitner om kraftig vekst. På den andre siden er veksten mindre enn ventet, i både modne markeder og utviklingsland.

Tallet på brukere av mobile betalingsløsninger ventes å nå 141 millioner i 2011, 38 prosent flere enn i 2010. Transaksjonsvolumet ventes å komme opp i 86 milliarder dollar, 76 prosent større enn i fjor. Veksten er kraftig, men både brukertall og volum burde vært større.

Gartner-direktør Sandy Shen peker på at det i utviklingsland generelt er et misforhold mellom gode vekstbetingelser for mobile betalingsløsninger og den faktiske utbredelsen.

Poenget er at en solid andel av befolkningen har mobil, og i fravær av bankfilialer og vanlig internettilgang er det et sterkt behov for mobile betalingsløsninger. Nye tall fra ITU viser at mobilpenetrasjonen i utviklingsland nådde 70 prosent mot slutten av 2010, bare seks år etter at de utviklede landene samlet sett nådde denne milepælen. I de 49 landene som faller inn under FNs definisjon på «minst utviklede land» (LDC – Least Developed Countries) nådde mobilpenetrasjonen 34 prosent i 2010, mot 5 prosent i 2005. Mobilpenetrasjonen er langt høyere enn internettpenetrasjonen, som fortsatt ligger på 30 prosent, globalt sett, og på under 5 prosent i de minst utviklede landene.

– Mange tjenestetilbydere har ikke lykkes i å tilpasse seg lokale forhold. Det er ikke sannsynlig at suksesshistoriene fra Kenya og Filippinene kan danne modell for andre markeder, understreker Shen.

I utviklede markeder er overhype av løsninger basert på NFC (Near Field Communication) forklaringen på at man ikke når forventningene, mener Gartner-direktøren.

– Aktører ser for seg mange muligheter med NFC, men de ser bort fra at tjenestemodellen er svært kompleks. Vi tror det ennå vil ta minst fire år før NFC-baserte betalingsløsninger kan vinne fram. Den største hindringen er at man må endre folks atferd, ved å overbevise kunder om å betale med mobiltelefon i stedet for med kontanter eller kort, sier hun.

Et norsk selskap, Luup, har i flere år arbeidet med å tilby mobile betalingsløsninger spesielt tilpasset fremmedarbeidere på den arabiske halvøyen. Luup har vunnet kontrakter med blant annet National Bank of Abu Dhabi og Emirates International Exchange.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.