7. mars i år lanserte Nuug (Norwegian Unix Users Group) den landsdekkende tjenesten FiksGataMi. Tjenesten gjør det enkelt å melde om problemer som hull i veien, manglende gatelys, søppel eller tagging. I tillegg til nettstedet er FiksGataMi tilgjengelig som Android-applikasjon.
I en pressemelding fra Nuug heter det at hittil har mer enn 4000 innbyggere meldt inn mer enn 6000 saker til det offentlige. Mer enn 1800 av de innrapporterte problemene er nå løst, sier Nuug-leder Petter Reinholdtsen.
FiksGataMi kan brukes til å melde inn saker i alle landets kommuner. 35 kommuner har hittil valgt å tilby tjenestene på linje med sine øvrige nettbaserte tjenester.
– Det er ekstra hyggelig at disse kommunene ser verdien i å tilby FiksGataMi som en del av sine egne tjenester, sier Reinholdtsen.
– Kommunene ser verdien i at FiksGataMi gjør det enklere for deres innbyggere å melde feil til kommunen og ut fra dette valgt å tilby FiksGataMi som en egen tjeneste fra kommunen, sier Christer Gundersen, utviklingsleder for offentlig sektor i Friprogsenteret. – At nærmere 10 prosent av kommunene på så kort tid har tatt i bruk FiksGataMi som en del av sine egne tjenester, viser fleksibiliteten i løsningen og hvilken verdi den har for kommunene og innbyggerne.
En av fordelene med FiksGataMi er at man kan melde om et problem uten å tenke på hvilken offentlig etat som har ansvaret.
FiksGataMi er opprettet etter initiativ fra foreningen NUUG, og er utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes Servicesenter, basert på fri programvare fra den britiske tjenesten MySociety. Tjenesten er satt opp og drives av frivillige i foreningen NUUG.
MySociety har flere prosjekter. I tillegg til fiksing av hull i veier og slikt, er det også en meldingstjeneste om offentlig transport. En tredje tjeneste forenkler arbeidet med å skaffe seg innsyn i offentlige dokumenter. To tjenester gir vanlige borgere bedre muligheter til å kontakte politikerne som representerer dem i alt fra kommunestyre til nasjonalforsamling og EU-parlament, og til å følge med i hva disse representantene driver med. Tjenesten har 200 000 brukere.