Hele 20,4 prosent, mer enn 1 av 5, av alle Internett-brukere globalt over 15 år, besøkte en eller flere av Amazons nettsteder i juni, opplyser analyseselskapet comScore. Det dreier seg om mer enn 282 millioner unike besøkende på en måned. Tallene inkluderer ikke besøk som er gjort fra offentlig tilgjengelige datamaskiner, slik som i Internett-kafeer, og heller ikke besøk gjort med mobiltelefoner eller lommedatamaskiner.
comScore har undersøkt hvor mye verdens største nettbutikker, e-handelsnettsteder og auksjonsnettsteder blir besøk. At Amazon ligger på topp, er ingen overraskelse, men andelen av nettbrukerne som har vært innom (men ikke nødvendigvis handlet) hos Amazon er likevel oppsiktsvekkende høy.
Amazon er likevel ikke alene om å bli besøkt av mange.
eBay er ikke langt bak Amazon og ble ifølge comScore besøkt av 16,2 prosent av alle nettbrukere i juni, omtrent 223,5 millioner mennesker.
På tredjeplass kommer nettstedene til kinesiske Alibaba.com Corporation, noe som inkluderer markedsplassen Taobao, betalingstjenesten Alipay og e-handelstjenesten Alibaba.com. De to førstnevnte er først og fremst rettet mot det kinesiske markedet, mens Alibaba.com er verdens ledende e-handelnettsted for bedrifter. 11,3 prosent av verdens Internett-brukere var innom ett eller flere av Alibaba.com-nettstedene i juni. Det tilsvarer 156,8 millioner mennesker.
Mens nettstedene på de tre øverste plassene selger en mengde type varer fra en lang rekke leverandører, er det først og fremst Apple-produkter som tilbys via Apples nettsteder. Likevel var nesten ti prosent av alle nettbrukere – 134 millioner – innom selskapets nettsted i juni. Dette er 3,5 ganger så mange som var innom HPs nettsted i samme periode. Ingen andre produktleverandører med egen handelsløsning er med i topp ti-listen til comScore, som vises i tabellen nedenfor.
– Mens e-handelen fra forhandlere allerede til å bli en industri med årlig omsetning på mer enn 150 milliarder dollar i USA, er det fortsatt enormt mye potensial over store deler av kloden, sier Gian Fulgoni, medgründer og formann i comSCore, i en pressemelding.
– Teknologien har endret atferden til forbrukerne, og i økende grad velger de bekvemmeligheten og prisfordelene som tilbys i den nettbaserte kanalen. Flere globale forhandlere har allerede utnyttet denne globale forbrukertrenden, og mange andre forhandlere vil sikkert strebe etter sin del av kaken, sier Fulgoni.
comScore har også inndelt tallene etter regioner. 41,1 prosent av alle som i juni besøkte aktørene som analyseselskapet har tatt med i undersøkelsen, befant seg i Asia og Stillehavsregionen (APAC). 26,7 prosent befant seg i Europa, mens 14,9 prosent var i Nord-Amerika. Tabellen nedenfor viser fordelingen av besøkende også på nettstedene til de enkelte aktørene.