Oslo-bedriften Firstrank AS og deres Negativomtale.no har som forretningsidé å skjule gamle synder og brysomme treff i søkemotorene. Se også saken Hun selger «Google-sminke».
digi.no kan nå avsløre hvordan selskapet la ut falske blogginnlegg, i et forsøk på å dytte ufordelaktig presseomtale nedover i Googles søkeresultater.
Gjennom et intrikat nettverk av egne blogger, lenket mot hverandre, har målet vært å lure søkemotorens rangering av hva som er relevant innhold – og dermed kommer høyt opp ved søk.
Prinsippet er enkelt: Mange lenker til og fra nettsider er blant de viktigste kriteriene Google benytter for å avgjøre om en nettressurs er viktig.
En gjennomgang av bloggnettverket til Firstrank viser hvordan de har forsøkt å knytte navn på omstridte bedrifter og enkeltperson mot nøytralt innhold.
Her er skjermbilder av noen eksempler funnet på nettsider og domener tilknyttet Firstrank AS:
Den heleridømte finansakrobaten Thomas Øye er blant personene de tilsynelatende forsøker å «renvaske» i søkemotorene. Det har ikke lykkes digi.no å komme i kontakt med Øye. Lengre ned i saken kan du lese hans advokat sine kommentarer.
En næringslivsleder tiltalt for korrupsjon (sak henlagt), en mann tidligere gransket for økonomisk rot, en innsidedømt forretningsmann og et konkursrammet entreprenørselskap som har vært i politiets søkelys er andre eksempler.
Vikarbyrået Konstali Helsenor, som ifølge Bergens Tidende nylig mistet en rekke kontrakter med norske kommuner etter brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser, er også blant aktørene som Negativomtale.no ser ut til å bistå med sine tjenester.
Administrerende direktør Svein Konstali i Konstali Helsenor sier han er opptatt i møter og slenger på røret når digi.no de siste dagene gjentatte ganger har bedt om et kommentar til hvilket forhold selskapet har til Firstrank. Han svarer heller ikke på tekstmelding.
Forfatter, ornitolog, brannkonstabel, reiseleder, dykker, kunstner, fysioterapaut eller anleggsgartner er blant eksemplene på nye «roller» som blir forsøkt knyttet til ulike aktører. Fellestrekket for alle er at de har vært offer for lite fordelaktig presseomtale.
De norske bloggene til Firstrank AS hadde ved starten av uken godt over tusen oppføringer i Google.
Alt innhold på bloggene ble tirsdag formiddag plutselig slettet, etter at digi.no hadde kontaktet selskapet og bedt om kommentarer.
Daglig leder Isabell Dahl hevder at innholdet er fjernet som følge av vedlikehold.
Dahl er ikke villig til å bekrefte hvem de har på kundelisten. Hun svarer heller ikke når vi spør om de har betenkeligheter med å forsøke å skjule fortiden til straffedømte i søkemotorene.
- Så langt jeg kan se er dette bare spekulasjoner. Utover dette ønsker vi ikke å kommentere noe, skriver hun i en e-post til digi.no.
- Komisk
Universitetslektor og norsk internettpioner Gisle Hannemyr ved Universitetet i Oslo er lite imponert over metodene Negativomtale.no benytter seg av.
- For meg framstår dette som noe i all hovedsak komisk - i alle fall slik «opplegget» deres fremstår så langt, sier han til digi.no etter å ha blitt forelagt blogginnleggene deres.
Motsatt effekt
Når falske blogginnlegg dukker opp med navn kan man raskt finne frem til omtalen som er forsøkt skjult, bare ved å bla forbi de første ti treffene i Google, påpeker Hannemyr.
- Når det blir kjent at det er slik dette opplegger funker, så er det vel nettopp dette svært mange nysgjerrige kommer til å gjøre. Slik jeg ser det, så vil virksomheten til Negativomtale.no sannsynligvis mest bidra til å løfte fram gammel negativ omtale, ikke til å skjule den.
Hannemyr har funnet flere eksempler på at Negativomtale kopierer stoff helt ordrett fra Wikipedia og utdanning.no. Dette mener han skader sjansen for å få god plassering i søkemotorene.
- Står til stryk
Slik underminerer de sin egen PageRank fordi de stort sett leverer duplikater. Hadde dette blitt levert inn til eksamen på "Black Hat SEO University" hadde karakteren utvilsomt blitt «F», sier han.
Såkalt «Black Hat SEO» er en benevnelse brukt på søkemotoroptimalisering med uærlige triks, som blant annet kunstige lenkefarmer og publisering av lavkvalitetsinnhold for å manipulere søkemotorer.
Kopieringen av innhold fra Wikipedia er ifølge Hannemyr dessuten et formelt brudd på opphavsretten. Wikipedias Creative Commons-lisens tillater remiksing av innhold, men krever da kildehenvisning, noe Negativomtale ikke har lagt ved.
- Det er ingen stor sak, men jeg mener Wikipedia av prinsipielle grunner bør forsvare lisensen sin mot utflyting.
- God forretningsidé
Advokat John Christian Elden, som representerer Thomas Øye, sier han ikke er kjent med at klienten hans har noe med Firstrank eller Negativomtale å gjøre.
- Samtidig synes jeg selskapet har en god forretningsidé som media selv burde vært seg bevisst når det gjelder å minimalisere skadevirkningene av uriktig nettomtale og sjikane.
- Nettpraksis støter både mot formålet bak injurielovgivningen og formålet bak restitueringshensynet for at folk skal kunne komme seg videre. Det kan ikke være nødvendig at mennesker skal bytte navn i ny og ne for å komme seg videre, slik flere allerede må gjøre i dag, sier advokaten til digi.no.
Vil begrense arkivtiden
Universitetslektor Gisle Hannemyr erkjenner at gammel negativ presseomtale, som er svært synlig gjennom søk, kan utgjøre et problem for personene det gjelder.
- Jeg har vært i kontakt med personer som har begynt et nytt liv og ønsker å legge gammel moro bak seg - og som opplever dette som en belastning. Mange av disse ønsker hjelp til å slette negativ omtale.
Hannemyr mener at i alle fall noen av dem bør bli hørt, og at det er urimelig at ufordelaktig pressedekning hefter ved personen livet ut.
- Dette er derfor noe som pressens egne organer, og særlig PFU bør drøfte, sier han.
Videre tar Hannemyr til orde for en ordning, der nettavisers fulltekstarkiv blir liggende åpent og synlig på Internett, uten at alt er 100 prosent indekserbart i søkemotorer som Google, Bing og andre.
- Kanskje bare de siste 12 måneders stoff fra nettavisene bør være søkbare gjennom nettets søkemotorer – og eldre stoff bare tilgjengelig gjennom nettavisenes egne internsøk, der redaksjonen selv kan ha full sjekk på personvernet, sier Hannemyr.
- Jeg mener redaksjonene bør ta mer grep over hvorledes stoffet deres framstår gjennom søkemotorene, enn det som er tilfelle i dag, avslutter han.
- Ren manipulering
Norsk presseforbund har tidligere betegnet praksisen til Negativomtale som høyst tvilsom.
- Dette er direkte manipulering, og det er uetisk. Det er all grunn til at medier setter et kritisk søkelys på slik virsomhet, sa generalsekretær i Presseforbundet Per Edgar Kokkvold til bladet Kapital før sommeren.
Les også:
- [10.09.2012] Vil spre møkk på Google
- [19.03.2012] Skal straffe overdreven optimalisering
- [18.08.2011] Hun selger «Google-sminke»