Google introduserte i mars en «knapp» som nettsteder kan ligge på websidene sine, omtrent de gjør med «Liker»-knappen til Facebook. Googles knapp består derimot bare av en fargerik fane med teksten «+1» på. Ved siden av knappen oppgis et tall som viser hvor mange som har klikket på den.
Fra starten av var det ikke særlig klart hvilken nytteverdi knappen skulle ha for brukerne. Man ville kunne se hvilke andre av sine Google-kontakter, dersom man hadde noen, som også «plusset» den samme websiden. Og sider som er «plusset» av brukerens kontakter, ville bli markert med dette i resultatene til Google-søket.
En del klarere ble det da Google åpnet Google+-prosjektet for omverdenen. Her er det i det minste en side hvor både brukeren selv og andre, utvalgte Google+-brukere kan se hvilke sider som brukeren har «plusset».
Nå er +1-knappen tatt i bruk av over en million nettsteder. Dette er trolig gjort i forventning om at knappen vil få en viss betydning. Men det har sikkert også hjulpet at den er særdeles enkel å få på plass.
I går kunngjorde Google at det er på tide å gi +1-knappen mer funksjonalitet.
Etter at man først har klikket på +1-knappen og «plusset» siden, får man nå et nytt valg når man holder muspekeren over knappen. Da får man opp et skjema som kan brukes til å dele denne websiden med utvalgte kretser i Google+. Dette tilsvarer funksjonaliteten til Facebooks «AddThis»-knapp, men uten at brukeren trekkes vekk fra den opprinnelige websiden.
Google kaller den delen av websiden som deles på Google+, for en «+snippet». Denne vil normalt bestå av en tittel, et bilde, en beskrivelse og en lenke til siden. Nettstedeieren kan i stor grad kontrollere hvilken informasjon skal vises i +snippeten, ved hjelp av flere ulike metoder.
Den nye funksjonaliteten til +1-knappen vil ifølge Google bli rullet ut i løpet av den kommende uken.
Les også:
- [07.07.2011] Ber bedrifter vente med Google+
- [01.07.2011] Google+ skal åpnes for utviklere
- [29.06.2011] Google med ny Facebook-utfordrer