Google TV har på ingen måte lykkes i USA, men med oppdatert programvare, en hel del erfaringer rikere, samt flere nye produktpartnere, håper Google å lykkes bedre med systemet i Europa.
Google TV er en Android-basert system som på sett og vis smelter sammen tv- og Internett-opplevelsen. Systemet har så langt blitt tatt i bruk i enkelte tv-er og Blu-ray-spillere fra Sony, samt i en separat set-top-boks fra Logitech.
Under en tale i forbindelse med Edinburgh International Television Festival i helgen, sa Google-formann Eric Schmidt at Google regner med å kunne lansere Google TV i Europa tidlig neste år. Dette skriver Reuters.
I USA har Google ennå ikke lykkes å komme til enighet med store amerikanske tv-selskaper som ABC, NBC og CBS om blant annet integrasjon av selskapenes nett-tv-innhold i Google TV. Dette har ført til at Google TV-systemet har blitt blokkert av disse tjenestene.
– Vi er absolutt engasjert til å fortsette, til å forbedre Google TV, sa Schmidt.
Han opplyste at nye selskaper vil komme i tillegg til dagens partnere.
– Jeg tror de begge er vil fortsette å være med, og jeg tror det er mange flere som kommer. Vent på en kunngjøring om ikke så lenge, sa Schmidt, ifølge Reuters.
Ifølge Reuters fokuserte Schmidt på det britiske markedet i talen. Han sa at han håper at Google unngår å støte på tilsvarende problemer som i USA, når selskapet lanserer i Storbritannia.
– Vi har unektelig snakket med dem om å revurdere, og vi håper unektelig at det ikke vil skje her, sa Schmidt. Google skal være i samtaler med blant annet britiske kringkastere.
– Vi er ikke fienden deres og vi ønsker å hjelpe, sa Schmidt, ifølge ReadWriteWeb.
Ifølge Financial Times skal han også ha sagt at Google aldri vil konkurrere med kringkastere ved å investere direkte i tv-innhold.
Årsaken til at Google i det hele tatt er interessert i tv, er selvfølgelig for å få tilgang til det enorme annonsemarkedet som er knyttet til fjernsyn. Dette ser ut til å skremme tv-bransjen, som frykter at Google vil forsyne seg av annonseinntektene ved å snylte på tv-selskapenes kostbare produksjoner.
Google har derimot argumentert med at integrasjonen med Internett kan utvide det totale annonsemarkedet ved å tilby annonser som er bedre rettet og mer effektive, noe annonsørene skal være interessert i å betale mer for.
Nylig ble det kjent at Google vil kjøpe Motorola Mobility, som i tillegg til å levere smartmobiler, er verdens største leverandør av tv-bokser. Ifølge Reuter har amerikanske kabelselskaper uttrykt bekymring over oppkjøpet.
Under tv-festivalen sa Eric Schmidt at han ikke kan si noe om Googles planer for denne virksomheten før oppkjøpet er fullført, men la ikke skjul på at det finnes planer for hvordan oppkjøpet kan hjelpe selskapets eksisterende tv-relaterte virksomhet.
– Vi har til hensikt å drive Motorola, noe som vil inkludere set-topboks-virksomheten, som en helt separat virksomhet. Det betyr ikke at det ikke vil være kommunikasjon mellom de to, og åpenbart deling av kunnskaper, sa Schmidt, ifølge Reuters.
Les også:
- [06.01.2012] Google TV tar ny sats uten Intel
- [22.11.2011] Samsung kan gi Google TV nytt liv
- [23.08.2011] Google TV åpnes for apputviklere
- [17.08.2011] Oppkjøpet kan få fart på Google TV