Den er i ferd med å passere Firefox som nest mest populær blant nettlesere i Norge, etter Internet Explorer.
Google Chrome har lykkes stort i knallhard konkurranse mot de andre. Etter nøyaktig tre år på markedet brukes den av nesten én av fire nordmenn. Bare det siste året har bruksandelen vokst fra drøyt 10 til 22,2 prosent her til lands.
Trass oppslutningen har ikke Dnbnor og Postbanken fått på plass «offisiell støtte» for Chrome i sine nettbanker. Kunder blir bedt om å bruke en annen nettleser.
En utvikler tipser digi.no om svaret han fikk fra kundeservice i Postbanken, da han påpekte flere opplevde feil. Han bruker Mac og foretrekker Chrome.
«Det finnes mange flere feil enn de du opplyser. Men når det er sagt støtter vi ikke Google Chrome, da det ikke er en fullkommen nettleser og inneholder flere sikkerhetshull. Vi vil derfor ikke utbedre feil som oppleves i nettleseren. Vi ber deg derfor benytte Internet Explorer, Firefox, Opera eller Safari hvis du bruker Mac.»
IE har ikke vært utgitt til Mac siden 2005, men det ser ut til å ha gått vedkommende, en senior kundekonsulent i banken, hus forbi.
Postbanken og Dnbnor slo sammen kundesystemene sine ved påsketider. Vår kilde har etter det opplevd flere skjemmende feil i nettbanken.
Bokført saldo forsvinner fra grensesnittet, treghet ved oppdatering etter overføring av penger, og særnorske tegn (æøå) som ikke fungerer enkelte steder, er blant problemene han merker seg ved bruk av Chrome på Mac.
Postbanken har en lang historie når det gjelder manglende støtte for Chrome. For to år siden var det umulig å logge seg inn med denne nettleseren. Den gangen var det riktignok flere nettbanker som hadde tekniske problemer med Chrome og BankID.
Dnbnor bekrefter at Chrome i dag ikke står på deres offisielle liste over anbefalte nettlesere, men avviser påstandene som egen kundeservice har gitt kunden.
- Nei, vi oppfatter Google Chrome som en standard, fullkommen nettleser, som også oppfyller de krav banken har til brukervennlighet, hastighet og sikkerhet. Årsaken til at vi ikke lister den opp som en av våre anbefalte nettlesere er at vi alltid kvalitetssikrer alle våre applikasjoner og digitale flater før slik anbefaling gis. Dette omfatter tusenvis av funksjoner og skjermbilder som må testes, sier informasjonsdirektør i Dnbnor, Thomas Midteide til digi.no.
- Hva er da årsaken til at kundesenteret deres ser ut til å ha en annen oppfatning?
- De svarer på hundrevis av spørsmål om alt fra lån, sparing, bilfinansiering og altså noen ganger tekniske spørsmål om nettløsninger. Det skjer dessverre innimellom at ikke all informasjon internt er oppdatert.
Det som er riktig, sier Midteide, er at de vil anbefale Chrome først etter neste oppdatering av løsningen, som etter planen kommer senere i høst. - Men også i dag skal Chrome fungere på lik linje med de andre standardbrowserne.
- Den informasjonen har ikke vedkommende på kundeservice hatt da han eller hun svarte, sier informasjonsdirektøren.
Les også:
- [02.08.2011] Én av fem bruker Chrome
- [02.09.2008] Google lanserer egen nettleser