Google har de siste fem årene i stadig større grad utfordret Microsofts hegemoni, også på det som ved siden av Windows er konkurrentens viktigste melkeku, nemlig kontorstøtteapplikasjoner.
Det som tidlig i 2006 begynte med e-posttjenesten Gmail, har utviklet seg til en omfattende portefølje med nettbaserte applikasjoner, under merkevaren Google Apps.
I møtet med størrelser som IBM og Microsoft, begge tilbyr omfattende kontorpakker i nettskyen, må Google likevel regnes som en utfordrer. En utfordrer i rask vekst.
Google Apps har nå 40 millioner faste brukere.
Det avslørte styreleder Eric Schmidt fra scenen under Salesforce sin årlige kundekonferanse, ifølge TechCrunch.
Han blir også sitert på at Google får 5.000 nye bedriftskunder på denne plattformen, hver eneste dag.
Foruten et blogginnlegg der Google i mars 2010 hevdet at 25 millioner hadde byttet til Google Apps, er det første gang nettgiganten kommer med tall.
Etter disse opplysningene har de økt kundemassen med 15 millioner brukere, opp 60 prosent på halvannet år.
Det er uklart hvor mange av disse som er gratispassasjerer. Google tilbyr Apps-plattformen vederlagsfritt blant annet til utdanningsinstitusjoner.
Bedriftsmarkedet for nettskytjenester er spådd en voldsom utvikling. Analyseselskapet IDC har beregnet at markedet vil tredobles til over 44 milliarder dollar årlig innen 2013.