EU-kommisjonen vedtok i går det første juridiske elementet for å gjøre eCall, en automatisk nødropsanordning for biler, obligatorisk for nye biler fra 2015.
Det som nå har kommet på plass er en anbefaling rettet mot mobiloperatører om å sikre at mobilnettene overfører «eCall-samtaler» på riktig måte. Senere skal kommisjonen begynner på arbeidet med lovgivning som gjør eCall obligatorisk i alle nye personbiler og lette kjøretøyer, samt sikre at slike «samtaler» blir mottatt og håndtert på en skikkelig måte av nødetatene.
Ifølge Neelie Kroes, EU-kommisær med ansvar for kommisjonens digitale agenda, vil eCall innebære at det installeres et lite, elektronisk system i bilen.
– Under normale omstendigheter, sover systemet uten å gjøre noe som helst. Men når det oppdager at bilen har vært i en alvorlig ulykke, vil det automatisk varsle nødetatene ved å ringe nødnummeret og informere om nøyaktig hvor ulykken har skjedd, sier Kroes i en pressemelding.
At systemet ligger helt i dvale til vanlig, er nok en sannhet med modifikasjoner, siden det nødvendigvis må registrere posisjonen til bilen til enhver tid. Mye tyder på at eCall-enheten vil knyttes til samme sensor som aktivere utløsningen av bilens kollisjonsputer.

En video som beskriver eCall, finnes her.
Hensikten med løsningen er å redusere tiden det tar fra en bilulykke skjer til hjelpemannskapene blir varslet. Spesielt gjelder dette ulykker hvor de involverte er ute av stand til å varsle om ulykken, og hvor ikke er noen vitner til stede.
Ifølge Kroes er håpet å kunne redde 700 liv i året, samt å komme tidligere til stede ved 70 000 tilfeller av alvorlige skader. Dette er likevel bare en liten andel av de over 30 000 som hvert år dør i trafikken i EU-området. I 2010 skjedde det omtrent 1,15 millioner trafikkulykker i EU, hvor 30 900 mennesker omkom.
Ifølge nettstedet Europolitics er 0,7 prosent av personbilene i Europa allerede utstyrt med et system for automatisk nødoppringning. Men disse systemene fungerer ikke i hele EU.
eCall skal etter alt å dømme innføres i alle EU-landene, samt i Norge, Island, Kroatia og Sveits innen 2015. Men Frankrike og Storbritannia skal være motvillige. De britiske motforestillingene skal først og fremst være knyttet til kostnadene ved systemet.


På en noe eldre informasjonsside om eCall, opplyses det at kostnaden per kjøretøy ventes å bli omtrent 100 euro, mens oppgraderingskostnadene for hver av nødsentralene ventes å bli opptil 50 000 euro.
Det er noe uklart om bileierne vil ha enkel tilgang til å deaktivere eCall-enheten dersom de ønsker dette.
Les også:
- [05.03.2014] Nå skal selve bilen på nett
- [12.12.2011] Gjør bilen til en utviklingsplattform
- [25.08.2009] Snart vil bilen «ringe hjem» ved en krasj
- [12.11.2007] Krever satellittsporing av biler
- [16.01.2007] Automatisk melding til nødetat ved ulykke