Rundt halvparten av selskapene innen den globale telecom- og IT-bransjen risikerer å oppleve store finansielle utfordringer. Det slår AlixPartners fast i en ny rapport som Financial Times omtaler mandag.
De mener at hele 44 prosent av selskapene i sektoren faktisk står i fare for å gå konkurs eller få store problemer de neste to årene. Det er særlig aktører innen maskinvaresektoren rettet mot forbrukere det forventes tøffe tak, skriver Financial Times.
Årsaken er at selskapene som konkurrerer mot forbrukernes penger innen personlig teknologi gjør det med barberblad-tynne marginer. Her forventer analyseselskapet at ni av ti selskap vil få problemer de neste to årene.
Også innen telekom-sektoren vil det kunne bli problemer som en følge av at selskapene har tatt opp mye gjeld for å bygge ut infrastruktur samt finansiere oppkjøp.
Telekom- og IT-sektoren har klart seg relativt bra gjennom finanskrisen. I 2009 tapte selskapene i sektoren som AlixPartners har med i undersøkelsen, tre prosent av omsetningen. Året etter, i fjor, var topplinjeveksten tilbake med en vekst på 8 prosent og veksttakten på årsbasis i årets første kvartal er på 10 prosent.
Men det er flere fundamentale forandringer, som ifølge analyseselskapet, vil komme med full tyngde i årene som kommer. Forbrukernes ønsker endrer seg meget raskt, noe som gjør det svært tungt å følge med i svingene, samtidig som konkurransen er knallhard fra alle verdenshjørner. Samtidig vil marginene falle tilbake, gjeldsgraden øke og det må gjøres betydelige kapitalinvesteringer, i et tungt kapitalmarked, for å henge med.
–Avstanden mellom vinnere og tapere vil øke som et resultat av dette. Vi forventer industri-rystende endringer, sier Michael Weyrich som leder AlixPartners i en kommentar til Financial Times.
AlixPartners har funnet at de beste selskapene genererer et driftsresultatresultat som er 4,5 ganger bedre enn de selskapene som er i den nederste divisjonen. Men interessant nok investerer også de selskapene som gjør det best fire ganger så mye, målt i andel av omsetning, som de selskapene som ikke får det til like godt.